Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Wijkteams en (online) communicatie

Is jouw sociaal wijkteam of buurtteam al online zichtbaar? Je zal het advies vast al wel vaker hebben gehoord, maar waarom zou je daar aandacht aan moeten geven? Lees waarom dat verstandig is en krijg tips om te starten.
Hans Versteegh

De vorige keer blogde Hans over of je zelf verantwoordelijk bent voor je deskundigheidsbevordering >>

Voor een sociaal wijkteam is het belangrijk om zichtbaar en toegankelijk te zijn in de wijk, anders weten bewoners niet dat zij terecht kunnen bij jou en je mede professionals. Jullie zijn misschien nog ‘vers’ in de wijk? Je naamsbekendheid is dan nog niet helemaal ingedaald in de buurt. Soms valt het tegen om iedereen laagdrempelig te bereiken.

(Online) Zichtbaarheid

Als wijkteam wil je iedereen in de buurt laten weten dat je er bent en waarvóór je er bent. Je wil gevonden worden door bewoners die je hulp nodig hebben. Het is daarom belangrijk om allereerst een duidelijke visie te hebben op wie je bent en wat je doet. Gun je team de tijd om dit duidelijk te krijgen. Vervolgens ga je dit consistent communiceren naar je doelgroepen. Want zo wek je vertrouwen op.  Stel, je visie is ‘iedereen is welkom’. Gebruik dan beelden (foto’s/video) waar verschillende soorten mensen op staan. Gebruik ook overal dezelfde herkenbare foto.

Zorg er ook voor dat je teksten laagdrempelig zijn, zonder veel jargon. Mensen gaan op verschillende manieren contact met jullie opnemen. Zorg dat jullie gegevens gemakkelijk gevonden kunnen worden. Op een flyer, een poster, in de krant, in je email-nieuwsbrief en op jullie Facebookpagina.

Ken je doelgroep

Wanneer je als wijkteam te maken hebt met veel verschillende culturen, generaties en leeftijden is het belangrijk te bedenken dat niet iedereen op dezelfde manier te bereiken is. Vraag je af of jullie je doelgroepen wel goed genoeg kennen. Maak samen een lijst van kenmerken van je doelgroepen. Welke kan je onderscheiden?  Wat vinden ze leuk, wat zijn hobby’s, plekken in je werkveld waar ze komen, woorden en social media-kanalen die ze gebruiken? Wat zijn hun meest voorkomende problemen? Dit kan je inspiratie geven voor de keuze van tekst, beeld en communicatiemiddel.

Doe hetzelfde, maar ergens anders

Mensen nemen in deze drukke samenleving maar selectief signalen op, dit gaat steeds meer via de kanalen die zij zelf het prettigste vinden. Online kanalen gaan daarin een steeds grotere rol spelen. Dus wanneer je een jongere wil herinneren aan een afspraak met jou, stuur dan een Whatsapp-bericht. Interview buurtondernemers die jongeren werkervaring kunnen bieden op YouTube. Geef het informele netwerk rond ouderen tips en aankondigingen van bijeenkomsten voor mantelzorgers via Facebook. Laat moeders gezonder koken door op Pinterest wekelijks een recept te plaatsen. Geef voorlichting zoals je gewend bent, maar op een ander kanaal.

Een aanpak die werkt

Maak zo een doelgroepgerichte communicatiestrategie waarbij jullie je als sociaal team eerst focussen op de visie, kernwaarden en doelen van je team, die jullie daarna naar je doelgroepen vertalen, op een manier die hen zal aanspreken. Dit betekent dus dat je jezelf offline, maar ook online zal moeten laten zien als wijkteam, met alle kennis die in huis is. Juist door deze mix ben je goed zichtbaar en toegankelijk in je wijk.

Wil je weten wat wij jullie sociaal wijkteam kunnen bieden? Kijk dan hier of neem contact met ons op.
Door Eva Leen, Fleur van Ijperen en Hans Versteegh

Vorig artikelIntuïtief beslissen over jeugdhulp
Volgend artikelMantelzorg is sexy
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

1 REACTIE

  1. Wijkteam is hier onzichtbaar en onbereikbaar wij hebben hulp nodig maar wij hebben geen idee hoe je met zo.n team in contact komt en wat ze kunnen betekenen voor ons. heb wel een keer gebeld maar men liep niet echt warm om wat te doen voor ons.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.