Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Zorg + Welzijn Congres: Het geheim van sociaal ondernemen is passie

‘Vraag nooit meteen om geld,’ is het advies van veel sprekers op het Zorg + Welzijncongres: ‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap’. Instellingen die bedrijven aan zich willen binden moeten inspelen op de maatschappelijke betrokkenheid van de topmanagers en bestuursleden. Die blijkt groot te zijn, ook financieel.

Zorg + Welzijn Congres: Het geheim van sociaal ondernemen is passie


Door Carolien Stam – Betrokkenheid en draagvlak. Dat zijn de twee pijlers
waarmee iedere organisatie sponsors en donateurs kan binden. ‘Essentieel is dat
u duidelijk maakt wat het belang van uw doel is.’

Met die stelling opende
href="http://www.geveninnederland.nl:80/" target=_blank
name="Geven in Nederland">Theo Schuyt, hoogleraar Filantropie aan de Vrije
Universtieit
, op 7 juni in Maarssen het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html"
target=_blank name=Congres>Zorg + Welzijncongres ‘Kapitaal en sociaal
ondernemerschap’
. (Foto Mechtild van den Hombergh (stichting Doen) interviewt
Renske Kastelein (Restaurant Freud))




Het was het vierde evenement over sponsoring en fondsenwerving dat Zorg +
Welzijn sinds 2004 organiseert. Dankzij inleiders als Marius Ernsting
(Humanitas), Ronald van der Giessen (Oranje Fonds) en Mechtild van den
Hombergh (Stichting Doen) en zo'n 135 deelnemende professionals en managers werd
de dag een groot succes.




MiljardenBedrijven in Nederland hebben zo’n 1,5
miljard euro te vergeven aan goede doelen, als we de cijfers van hoogleraar
Schuyt mogen geloven. Hij berekende voor zijn boek
href="http://www.geveninnederland.nl" target=_blank name=GIN>‘Geven in Nederland
2007’
dat in 2006 ongeveer 522 miljoen euro aan donaties, nalatenschappen en
geld van vermogensfondsen is besteed aan maatschappelijk nuttige doelen.



BetrokkenheidHet meeste geld gaat overigens - als
vanouds - naar kerk en levensbeschouwing. Pas op plaats vier, na internationale
hulp en sport en recreatie, komen de maatschappelijke doelen. Evenals Schuyt
adviseerde ook
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html"
target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting, oud-directeur en adviseur
van
vrijwilligersorganisatie
target=_blank name=Humanitas>Humanitas
, commerciële bedrijven aan te
spreken op hun betrokkenheid met het probleem waarvoor de organisatie een
sponsor zoekt.



Corebusiness‘Ga niet voor het grote geld,’ waarschuwde Ernsting
de volle zaal met zo’n 140 managers, bestuursleden en professionals uit de
sociale sectoren. ‘Het project of het thema waar je als organisatie een bedrijf
voor probeert te interesseren, moet aansluiten bij de corebusiness van het
bedrijf of iets kunnen beteken voor het imago van het bedrijf,’ opperde
Ernsting. Hij gaf het voorbeeld van Schiphol, waar zwervers voor overlast
zorgden in de aangenaam warme aankomst- en vertrekhallen.



SchipholgroepHumanitas heeft in samenwerking met de
Schipholgroep – die ook aan de projectgroep deelnam - een
daklozenopvangvoorziening opgezet in de gemeente Haarlemmermeer. Medewerkers van
Schiphol werken daar als vrijwilliger. Een ander voorbeeld is consultantgigant
KPMG, die ondersteunende onderzoeks- en adviesdiensten leverde voor een
sluitende aanpak tegen eenzaamheid onder ouderen. Medewerkers zijn betrokken in
het project als vrijwilligers.



Stuur meer aanvragen!Niet alleen bedrijven kunnen geld
sponsoren aan zorg- en welzijninstellingen. Ook de zogenoemde vermogensfondsen
hebben veel geld te verdelen, maakte
archief/id20107-73055/ronald_van_der_giessen_oranje_fonds_er_is_nog_veel_meer_geld_voor_sociale_cohesie.html"
target=_blank name=Ronald>Ronald van der Giessen
van het
href="http://www.oranjefonds.nl" target=_blank name="Oranje Fonds">Oranje
Fonds
duidelijk. Het fonds heeft 24 miljoen te besteden, aldus
Van der Giessen. Hij riep de aanwezige vertegenwoordigers van instellingen op
zoveel mogelijk aanvragen in te dienen.



Slechts 2500 van de 4000 jaarlijkse aanvragen worden in praktijk door het
fonds gehonoreerd. De overige aanvragen passen niet in de doelstelling. Het Oranje Fonds
steunt initiatieven en projecten die de sociale cohesie en maatschappelijke
betrokkenheid verbeteren.



Restaurant FreudDat het enthousiasme voor de eigen
kracht en de eigen deskundigheid de doorslag geven, bleek uit de presentatie
href="http://www.doen.nl" target=_blank name=Doen>Mechtild van den Hombergh,
directeur van de stichting Doen
. Zij interviewde initiatiefneemster Renske
Kastelein en twee medewerkers van het Amsterdamse restaurant Freud, die de
congresgangers hapjes uit eigen keuken hadden aangeboden.



Het restaurant is opgezet en wordt gerund door (ex-) psychiatrische
patiënten. Freud is opgezet met geld van onder meer de stichting Doen, de
Rabobank Foundation en moet op den duur, afgezien van AWBZ-financiering voor de
psychiatrische begeleiding, zelfstandig draaien.



Knettergek‘Je moet knettergek zijn als je hier niet
wilt eten,’ had burgemeester Cohen van Amsterdam bij de opening gezegd. Op de
vraag uit de zaal wat het geheim is van het snelle succes van restaurant Freud,
antwoordde Kastelein. ‘Onze passie om het te laten slagen. Iedereen denkt mee en
zet zich in, ook als er een gat dreigt te vallen.’



Lees ook:
href="http://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html"
target=_self>Robin Good: 'Bij sociaal ondernemen telt meer dan
liefdadigheid'
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html"
target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote
geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html"
target=_blank name=Doen>Stichting DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven

(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21 mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html"
target=_blank name="Mooi zo goed zo">Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,
lever ook een tegenprestatie’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class="" id=""
href="http://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128"
target="" name="">Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken

(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href="http://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510">‘Samenwerken
met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn
Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href="http://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html"
target=_blank name="Fondsencongres 2006">Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet
minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)



Presentatie Theo Schuyt

Als bijlage vindt u de bijdrage van prof.dr. Theo Schuyt aan het
Praktijkcongres Zorg + Welzijn 'Kapitaal en sociaal ondernemerschap', 7 juni
2007

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden