Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

'Gemeenten hanteren te lage tarieven thuiszorg'

Goede kwaliteit van zorg kost minstens 24,50 euro per uur, zegt vakbond Abvakabo FNV. Slechts 28 gemeenten hanteren een tarief van ten minste 22 euro. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport van Abvakabo FNV. 'Een grote meerderheid van de gemeenten wil nog altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.'
'Gemeenten hanteren te lage tarieven thuiszorg'

Volgens Abvakabo hebben de te lage tarieven die gemeenten hanteren de positie van de werknemers en de kwaliteit van de zorg sterk achteruit doen gaan. Ontslaggolven bij thuiszorgorganisaties, die geen kwalitatieve huishoudelijke hulp kunnen leveren voor de gestelde bedragen, zijn het gevolg. Cliënten, veelal ouderen, hebben hun vertrouwde hulp verloren. Ook zijn schoonmaakbedrijven op de zorgmarkt verschenen, bij wie de signaleringsfunctie vaak ontbreekt.

Beleid
In dit onderzoek, waaraan 196 gemeenten hebben meegewerkt, is gevraagd naar de maximumtarieven die gemeenten aanhouden. Uit de resultaten blijkt dat slechts 28 gemeenten (14,3 procent) een maximumtarief van minstens € 22,- voor huishoudelijke hulp hanteren. Dat is de minimale vergoeding voor huishoudelijke hulp, volgens een onderzoek van Price Waterhouce en Coopers. De FNV Vakcentrale doet jaarlijks onderzoek naar het beleid van gemeenten in haar Lokale Monitor Werk, Inkomen en Zorg. De resultaten van de monitor worden dinsdag 16 februari op verschillende locaties in Nederland gepresenteerd.

Contract
De meeste gemeenten geven aan dat er geen schoonmaakbedrijven zijn betrokken bij de uitvoering van de huishoudelijke hulp (82,4 procent). 10 gemeenten hebben wel direct met een schoonmaakbedrijf een contract afgesloten. 8 gemeenten geven aan dat zij wel thuiszorginstellingen hebben gecontracteerd, maar die hebben vervolgens een deel van het werk via onderaanneming aan schoonmaakbedrijven doorgecontracteerd.

Langere termijn
Een prijzenslag levert op de korte termijn wellicht een voordeel op voor de gemeenten, maar op de langere termijn pakt het funest uit voor zowel het personeel in de zorg als de mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg. Slechts 44,8 procent van de gemeenten heeft criteria ten aanzien van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in het bestek opgenomen. Uit de resultaten blijkt dat gemeenten weinig aandacht hebben voor de positie van flexwerkers; slechts 6 gemeenten (4,5 procent) hebben in dit verband criteria opgenomen. 11,9 procent van de gemeenten heeft geen kwaliteitseisen in het bestek opgenomen.

Rapport tarieven voor huishoudelijke hulp

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: Abvakabo FNV foto: Erik van der Burgt

Carolien Stam

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    wilma waijenberg

    in de meeste gevallen hebben de clienten nog steeds hun oude hulp,maar moesten de clienten met hun hulp wel over stappen naar een andere zorgaanbieder en inderdaad in twente heeft ook een schoonmaakbedrijf meegedaan aan de aanbesteding ,maar ik moet zeggen dat deze op de informatiemorgen wel als eerlijkste overkwamen ,en ik ben op bijna alle informatie bijeenkomsten van zorgaanbieders die gegund zijn geweest,want niet de gemeentes en de clienten zijn de dupe maar de werknemer want deze kunnen bij de meeste aanbieders het zelfde werk doen alleen tegen een lager loon ,en dat is in sommige gevallen €1.40 minder in het uur en dat vind ik nogal wat, want toevallig had ik vandaag een brief van de vakbond in de bus daar wordt gepraat over 2% loonsverhoging dit is centen werk ,moet je nagaan hoeveel jaren deze collega s nog moeten werken om aan het zelfde uurloon te komen dat zij vorig jaar nog verdienden.

  • no-profile-image

    Herman Schuurman

    Als zorgaanbieder heb ik in een gesprek met de gemeente waar ik werkzaam ben aangegeven, dat wij door de te lage tarieven voor 2010 wellicht al op korte termijn genoodzaakt zijn - bovenop de contractueel gegarandeerde uren- geen nieuwe clienten meer te accepteren met een indicatie voor HH1, als niet tevens voldoende indicaties voor HH2 conform de productmix uit het eigen aanbestedingsdocument van de gemeente worden toegewezen.
    Dit signaal is bedoeld om onze gemeente in staat te stellen voor de komende periode minimaal kostendekkende tarieven aan te bieden. Alleen zo zijn wij in staat een verantwoorde productmix te realiseren de verliezen op Wmo-zorg binnen de perken te houden.
    Zo kan iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Voor de kwaliteit en continuiteit van zorg (aanbieder) en voor de beschikbaarheid van zorg tegen een verantwoord tarief (gemeente).
    Benieuwd hoe de politiek hier nu mee zal omgaan.

  • no-profile-image

    Marcus van den Berg

    Een behoorlijk politiek gekleurd rapport, waarbij de verantwoordelijkheden door de FNV op de verkeerde plek worden neergelegd. Zijn de vakbonden niet verantwoordelijk voor de (dure / goede) arbeidsvoorwaarden? Zijn de zorgaanbieders niet verantwoordelijk voor de prijs waarop zij inschrijven?

    Onze gemeente heeft veel goedkopere zorg ingekocht dan het FNV goedkeurt, maar ik weet zeker dat bij ons de mensen nog hun vertrouwde hulp hebben, zonder ontslaggolven en zonder verlies van kwaliteit. Het PWC-onderzoek is een onderzoek geweest in opdracht van de zorgaanbieders die bijna allemaal nog leven in het te dure AWBZ-tijdperk. Het is al lang geen thuiszorg meer, maar thuishulp.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden