Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

9 tips om beter samen te werken in het wijkteam

Jij werkt als welzijnswerker op je eigen manier en de gezinswerker doet het weer anders. Dan is er misschien nog een ouderenwerker, een maatschappelijk werker, ervaringsdeskundige of een trajectbegeleider in je wijkteam. Hoe krijg je die disciplines op één lijn?
Hoe werk je samen in een wijkteam, waar zoveel verschillende disciplines samenkomen? Bron: Unsplash

Het samenwerken in de wijk lijkt op veel plekken te verbeteren, zei Ina Boerema in een eerder interview met Zorg+Welzijn. Zij is projectleider Regionale Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag en heeft meegewerkt aan pilots in de wijk waarin ingezet werd op betere samenwerking voor betere zorg. Dat de samenwerking in de wijk verbetert is goed nieuws, want zeker in een wijkteam, waar zoveel disciplines samenkomen, kan het een uitdaging zijn om goed te blijven communiceren.

Wat is nodig om de samenwerking goed te beginnen én goed te houden? Een van de belangrijkste aspecten is vertrouwen. Als er gebrek aan vertrouwen is tussen teamleden, zijn zij in de toekomst mogelijk minder bereid om informatie te delen en open met elkaar te communiceren. Deze 9 tips helpen je daarom om te werken aan een basis van vertrouwen in een wijkteam.

1. Ga het gesprek aan over elkaars werkwijze en visie

Bespreek als team waar je voor staat. Door samen duidelijk doelen en ambities te stellen voelt iedereen zich er door aangesproken en werk je samen aan dezelfde zaken. Zo kun je elkaar hier ook op aanspreken wanneer de doelen op de achtergrond raken. En bespreek ook hoe jij je werk aanpakt. In sommige teams kan het helpen als er tijd wordt gemaakt om met elkaar mee te kijken, zodat je goed weet wat de ander doet en wat jullie van elkaar nodig hebben.

2. Spreek dezelfde taal

Miscommunicatie ligt op de loer als iedereen in zijn of haar eigen vaktaal praat. Probeer die vaktaal te vermijden en zo met elkaar te praten dat ook een wijkbewoner het zou kunnen begrijpen. Dus voorkom dat je woorden als ‘participatiesamenleving’ en ‘eigen kracht’  (te vaak) gebruikt.

Met het spel ‘Doen, durven of de waarheid’ kun je op een laagdrempelige, veilige manier aangeven wat er beter zou kunnen in de samenwerking. Lees hier meer over hoe een spannende vraag je bewuster maakt van je eigen rol in het wijkteam >>

3. Wees duidelijk over je eigen belangen

Iedereen in het wijkteam heeft een eigen achtergrond en organisatie en daarin spelen natuurlijk bepaalde belangen. Door eerlijk aan te geven welke belangen dat zijn kun je samen een oplossing vinden.

4. Ga in gesprek over je waarden

Vertel je collega’s in het wijkteam wat jouw waarden zijn, wat jouw kijk op de hulpverlening is en wat jij belangrijk vindt om je werk goed uit te kunnen voeren. En hoe dat overeenkomt of misschien in strijd is met de visie van het wijkteam.

Achter de voordeur komen, preventief werken, escalatie voorkomen en effectieve en efficiënte hulp bieden aan kwetsbare personen in de wijk. Als sociaal werker ben je hier dag in dag uit mee bezig. We zien dat de problematiek steeds complexer wordt. Daarom is integrale samenwerking op lokaal niveau essentieel voor het bieden van goede zorg en ondersteuning in de wijk. Op het Jaarcongres Wijkteams 2023 op 26 september kijken we naar wat goed gaat en wat beter kan.

Met topsprekers als basisarts Jan Smelik, ethicus Jurja Steenmeijer en Marenne van Kempen, Transformatieleider voor het Toekomstscenario kind- & gezinsbescherming bij de Gemeente Amsterdam. Lees hier het volledige programma en bestel kaarten >>>

5. Maak gebruik van elkaars kennis en kunde

In een wijkteam zitten mensen met verschillende specialismen en daar valt ontzettend veel van te leren. Die verscheidenheid aan kennis en ervaring geeft ook kleur aan het team. Maak daar gebruik van. Wees nieuwsgierig, bevraag je collega’s en deel vooral ook je eigen kennis. Zoals je in tip 1 kon lezen: kijk ook met elkaar mee of bevraag elkaar naar hoe de ander dingen aanpakt.

6. Wees ook kritisch

Iedereen heeft zo zijn blinde vlekken. Durf elkaar daar ook (respectvol) op te wijzen. Maak elkaar bijvoorbeeld bewust op de invloed die je hebt op het proces en de cliënt.

7. Organiseer momenten om elkaar te spreken

Zo blijf je beter op de hoogte van wie betrokken is in een casus en kun je ook duidelijke afspraken maken over wie wat doet en op welk moment je de ander inschakelt. Ook helpen momenten waarbij je elkaar echt spreekt om uit te spreken wat er goed gaat of minder goed gaat. Kortom: je blijft in contact. Koppel vervolgens ook terug naar elkaar wat de stand van zaken is in een bepaalde casus. Blijf communiceren.

8. Spreek met elkaar af wie de regie heeft

Als er geen duidelijke leiderschapsstructuur is of als coördinatie en planning ontbreken, kan dit leiden tot verwarring over rollen en verantwoordelijkheden binnen het team. Maak daarom duidelijk wie er verantwoordelijk is voor welke casus en hoe je die rolverdeling verdeelt.

9. Een goed conflict is het halve werk

Als mensen in een team elkaar beter leren kennen, kunnen ze meer dingen zeggen en soms ontstaan er conflicten. Als er een ruzie in een team is, is dat gek genoeg een teken dat mensen eerlijk durven te zijn. Het vertrouwen in het team wordt sterker als de ruzie wordt uitgepraat en het team samen een oplossing bedenkt. De persoon die het wijkteam ‘leidt’ of coördineert, moet hierbij helpen. Dat is niet zo gemakkelijk omdat de sfeer een beetje onprettig kan worden en de uitkomst niet zeker is.

Daarom is het belangrijk om niet te persoonlijk te worden en te beginnen met het oplossen van een meningsverschil tijdens een vergadering. Organiseer het gesprek goed, zorg ervoor dat iedereen kan zeggen wat ze denken, vat de verschillende ideeën samen en laat het team beslissen. Praat daarna weer over wat wel en niet heeft geholpen bij het oplossen van het probleem.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.