Dit zijn de grootste ergernissen van jeugdhelpers

De landelijke schrapweek Jeugd is begonnen. Tot en met 14 februari kunnen professionals in de jeugdhulp voor de tweede keer in een jaar in discussie om overbodige regels te schrappen. Met stip op één van eerdere schrapsessies staat tijd schrijven: ‘Vertrouwt mijn organisatie mij niet?’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
foto Fotolia

‘We hebben zoveel controlerende instanties dat ik er soms gek van word.’ Deze noodkreet slaakten veel professionals in de schrapsessies van vorig jaar juni. Van 10 februari tot 14 februari kunnen professionals in de jeugdhulp nog een keer losgaan op gekmakende regels die het werk en de zorg aan kinderen en jongeren belemmeren. In vijf regionale sessies presenteren professionals, werkgevers en gemeenten hun oplossingen en goede voorbeelden om de administratieve rompslomp te verminderen.

Administratieve rompslomp

De bijeenkomsten zijn een vervolg op de schrapsessies van juni 2019. Het doel is nu om goede voorbeelden van minder regels te bespreken. Professionals, werkgevers en gemeenten presenteren hun oplossingen en goede voorbeelden om administratieve rompslomp te verminderen. Leidend in de bijeenkomsten zijn de zes grootste irritaties, die zijn voortgekomen uit de schrapsessie van professionals in juni vorig jaar. Met stip op één van de administratieve ergernissen staat tijdschrijven. ‘Ik moet ieder kwartier opschrijven en bijhouden. Het kost tijd en het voelt niet goed om zo altijd onder controle te staan. Vertrouwt mijn organisatie mij niet?, verzucht een professional tijdens een van de schrapsessies in juni 2019.

Dit is de top zes van grootste regel-ergernissen:

  1. Tijd schrijven
    ‘Heeft iemand zich weleens afgevraagd hoeveel tijd het kost om iedere vijf minuten te moeten tijd schrijven en hoeveel tijd het kost om dat te controleren. Wordt het trouwens weleens gecontroleerd?’
  2. Beschikkingen
    ‘Ik moet ieder jaar een nieuwe beschikking aanvragen voor pleegzorg, ook als iedereen weet dat deze zorg gewoon door gaat lopen.’
  3. Verantwoordingsprocessen aanbieders
    ‘We moeten onze handelingsplannen zo uitgebreid maken, dat het me soms wel anderhalve dag kost om te schrijven. Erger vind ik nog dat het zo’n dik stuk wordt, dat de cliënt en het gezin het nooit meer lezen.’
  4. Controlerende instanties: accountants, inspectie en SKJ
    ‘We moeten ons registreren bij het SKJ, maar het is heel onduidelijk wat je daarvoor allemaal moet doen. Het kost ons allemaal individueel veel tijd en werk om dat uit te zoeken.’
  5. Toegang
    ‘Waarom zijn er zoveel verschillende overlegtafels? Iedereen doet iedereens werk steeds nog eens dunnetjes over. Waarom gaat er een ambtenaar op mijn stoel zitten; waar is het vertrouwen in mijn professionaliteit?’
  6. Verschillen binnen een regio tussen gemeenten
    ‘Handelingsplan, ondersteuningsplan, klantplan: iedere gemeente heeft een eigen naam en een eigen format. Dat is super lastig, je blijft zoeken en overtypen.’

Meer informatie over de resultaten van de eerste landelijke schrapdag jeugd>>

Waar kun je terecht om mee te praten in een regiobijeenkomst van 10 tot en met 14 februari>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.