Project van de week: ‘Nederlands spreken opent deuren’

‘Nederlands spreken opent deuren’ is een taalcampagne die vorig jaar werd opgezet door het opbouwwerk in de Rotterdamse Afrikaanderwijk. Het project werd onlangs uitgeroepen tot een van de drie succesvolste onderwijsprojecten van Rotterdam.
Project van de week: ‘Nederlands spreken opent deuren’

‘Nederlands spreken opent deuren’

bevorderde in 2005 in acht maanden tijd de taalvaardigheid

van de allochtone bewoners in de Rotterdamse Afrikaanderwijk.

Van april tot december konden bewoners deelnemen aan taalspelletjes,

workshops en wandelingen door de wijk.

(Foto: Stichting Bewonersondersteuning Feijenoord)

Weinig praktijkles

In de Afrikaanderwijk ‘op Zuid’ is bijna de helft van de inwoners

allochtoon. Surinamers, Antilianen, Marokkanen en Turken geven de buurt kleur.

‘In de wijk geven diverse professionele taalaanbieders les, maar ik hoorde

van buurtmoeders dat zij de lessen weinig in de praktijk konden brengen’, geeft

Anne Kooiman als reden voor de taalcampagne. Kooiman is opbouwwerker bij de

Stichting Bewonersondersteuning Feijenoord (SBF) en de Bewonersorganisatie

Afrikaanderwijk (BOA).

Met een bolderkar ‘Nederlands spreken opent

deuren’ had een groot ‘doe-het-zelf’ karakter. Tijdens het project reden

de opbouwwerkers met een bolderkar de wijk door. Deelnemers speelden ‘Pim Pam

Pet’ of ze werden uitgedaagd om van plastic letters zoveel mogelijk woorden te

maken.

Een andere lesmethode was dat autochtone wijkbewoners als gids optraden

tijdens wandelingen door de Afrikaanderwijk en de geschiedenis van de buurt

besproken.

Begrip kweken‘Ons doel was om de Afrikaanderwijk een

positiever imago te laten krijgen en dat er meer begrip ontstaat tussen mensen’,

vertelt Kooiman. ‘Opbouwwerkers houden zich in principe niet bezig met taal. Een

van de doelen was dan ook om mensen bij elkaar te brengen en dat is een van de

taken van het opbouwwerk.’

‘Geven en krijgen’Een belangrijke plaats in de

taalcampagne kreeg het individuele coachingproject
href=”http://www.mariaikonomopoulou.com:80/project.php?id=10″ target=_blank

name=”Geef me je woord”>’Geef me je woord’
. Hieraan namen tussen april en

december 2005 bijna tachtig vrouwen deel. De ene helft, vrouwen die Nederlandse

taal al machtig zijn, interviewde de andere helft, degenen die de taal nog moeten

leren.

Woordenstroom

Deze dames leerden van de Nederlandse vrouwen vooral woorden die in het

dagelijks leven bruikbaar zijn, zoals kaasschaaf, babbelen, hutspot en

koektrommel. De ‘woordenstroom’ groeide uiteindelijk uit tot een woordenboek van

bijna 200 pagina’s.

Dilemma‘In

november 2005 hebben we een conferentie voor wijkwerkers gehouden. Centraal

stond het dilemma dat in instellingen als moskeeën en in buurthuizen nog het

meest in de moedertaal gecommuniceerd wordt’, vertelt Kooiman. ‘Dat soort

instellingen willen mensen vooruit helpen met integratie, maar dat verloopt

langzamer als de meeste gesprekken in de moedertaal gevoerd worden.’

Succesvol onderwijsproject

Hoewel het goed Nederlands leren voor veel mensen in de Afrikaanderwijk nog

nodig blijft, is het project succesvol, zegt Kooiman. ‘De methode ‘Nederlands

spreken opent deuren’ is overdraagbaar en voor iedere organisatie opvraagbaar.’

Bij de uitreiking van de Rotterdamse Oskars werd de taalcampagne uitgeroepen tot

een van de drie succesvolste onderwijsprojecten in Rotterdam.

Over ‘Nederlands spreken opent deuren’ verscheen het boekje ‘De Taj Mahal

is ook niet in én dag gebouwd’ uit. De titel zinspeelt op het feit dat het

project dan wel afgelopen is, maar dat bevordering van Nederlands taalgebruik

nodig blijft.

Meer informatie: Anne Kooiman, tel. 010-2973838, e-mail
href=”mailto:boa@afrikaanderwijk.nl”>boa@afrikaanderwijk.nl
.

Link:

target=_blank name=”Geef me je woord”>Give me you word. Geef me je

woord
2005

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.