Minister: actie om wachtlijst GGZ te verkorten

De wachtlijsten in de GGZ worden steeds langer. Wat wordt er gedaan om het probleem op te lossen? 'We hebben inmiddels verschillende acties ingezet om de wachttijden te verkorten,’ schrijft minister Schippers in een brief aan de Tweede Kamer.
Edith-Schippers-ANP.jpg
'De wachttijden in de ggz staan scherp op mijn netvlies. We hebben inmiddels verschillende acties ingezet om deze te verkorten.’ - Foto: ANP

In de brief laat minister Edith Schippers weten dat ze het onwenselijk vindt als mensen te lang moeten wachten op zorg. Te lang is, aldus de minister, ‘langer dan de (Treek)normen die door het veld zelf zijn opgesteld: maximaal vier weken wachten tot een eerste intake en daarna nog maximaal tien weken tot de start van de daadwerkelijke behandeling.’ De Nederlandse Zorgautoriteit monitort de wachttijden jaarlijks via de Marktscan. Hieruit blijkt dat de totale wachttijd binnen de afgesproken norm van veertien weken blijft. ‘Desondanks vind ik ze toch te lang, met name de wachttijd tot een eerste intake, waar de norm van vier weken die er voor staat te vaak wordt overschreden. Volgens een quickscan van GGZ Nederland, die door 24 leden werd ingevuld, geeft 52 procent van de deelnemers een aanmeldtijd langer dan vier weken voor volwassenen.’

Kinderen en volwassenen die bij de psycholoog komen, kunnen niet meer direct geholpen worden. Bijna de helft van de psychologen heeft een te lange wachtlijst. Lees meer >>

Wachttijden

Daarom heeft de minister actie ondernomen. Ten eerste heeft ze de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) opdracht gegeven om uit te zoeken of de afgesproken normen voor wachttijden nog adequaat zijn. ‘Hierover is de NZa nu in gesprek met patiëntenorganisaties, aanbieders en verzekeraars.’ Daarnaast onderzoekt de NZa momenteel de lange wachttijden voor de behandeling van specifieke diagnoses zoals autisme. De resultaten hiervan zijn in november of december te verwachten.

Verbeterplan

Schippers: ‘Ook hebben zorgverzekeraars bij de NZa verbeterplannen ingediend over inzicht in de wachttijden voor hun verzekerden. Eind van deze maand zal de NZa aangeven of er en zo ja welke vervolgstappen nodig zijn. Tot slot heeft de NZa zorgaanbieders sinds april dit jaar verplicht om wachttijden op hun website te plaatsen, zodat dit inzichtelijk wordt voor mensen zelf en voor zorgverzekeraars, zodat zij op basis hiervan in actie kunnen komen.’

De problemen over de zorg voor patiënten met ernstige psychiatrische klachten worden steeds groter. In een enquête geven nu ook de huisartsen aan dat de wachtlijsten voor specialistische ggz-zorg onaanvaardbaar lang zijn. Lees meer >>

Doorstroom

De minister laat de leden van de Tweede Kamer verder weten dat ze gevraagd is de regie te nemen om op regionaal niveau in kaart wil brengen hoe de situatie eruit ziet. Dit omdat de problematiek per regio nogal verschilt. Hier start Schippers binnenkort mee. Doel is om te achterhalen waar de doorstroom in de keten stokt en de wachtlijsten ontstaan. Zo kan per regio een plan gemaakt worden om de wachtlijsten te verkorten.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.