Samen leren is noodzakelijk voor transformatie’

Responsiviteit is voor Janny Bakker, bestuurder van Movisie, een kernwoord in het verbeteren van het werk in het sociaal domein. ‘In gemeentes waar ze echt met alle betrokkenen zijn gaan werken, zie je dat de kosten niet stijgen, maar omlaaggaan.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs41185-018-0276-7/MediaObjects/41185_2018_276_Fig1_HTML.jpg

De kersverse bestuurder van Movisie, Janny Bakker (zie kader), is ook aan het promoveren. Op het begrip ‘responsiviteit’. In haar woorden: ‘het vermogen van een professional om in te schatten wat voor een ander van betekenis is’. Bakker heeft in haar werk voor de Nierstichting en later als wethouder van de gemeente Huizen geleerd dat juist responsiviteit de basis is van goede ondersteuning van mensen in een kwetsbare positie.

‘Bij de Nierstichting werd echt gekeken naar wat een patiënt nodig heeft, wat er aan de hand is, hoe we kunnen regelen wat echt nodig is. We probeerden nierpatiënten met een

1
119

Wil je dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen. Wil je dit?

Ben je al abonnee? Log dan in en lees verder

1 REACTIE

  1. Stichting Presentie deed recent onderzoek naar de praktijk van professionals in het sociale domein die leefwereldgericht werken, met oog op het aansluiten bij de meest kwetsbare bewoners in buurten. Hun praktijk laat zich kenschetsen als duikelen: meebewegen en toch weer in positie komen. Zowel de inhoudelijke vragen waar professionals zich voor gesteld zien, als de betekenis van het lerende en onderzoekende netwerk waarin zij hiertoe samenwerken, zijn vastgelegd in het rapport ‘Verstandig duikelen’ (J. Leest, E. Bolt en M. van der Linde, uitgave Stichting Presentie, 2018).
    Het meest recente boek van prof. dr Andries Baart (‘De ontdekking van kwaliteit. Theorie en praktijk van relationeel zorg geven’, SWP, 2018) sluit aan bij de recente ontwikkelingen van het kwaliteitsdenken in zorg en welzijn en geeft er een vernieuwende impuls aan. Tegenover kwaliteit van leven als doel van alle kwaliteit, zet Baart als het finale doel ‘omgaan met de fragiliteit van het bestaan’. Tegenover de relatie als instrument voor goede zorg zet Baart ‘relationeel zorg geven’ waarbij de relatie van waarde is in zichzelf. Tegenover beheersen en controleren zet Baart ‘cultiveren van kwaliteitsbewustzijn’. Tegenover ‘gehoorzaamheid’ zet Baart ‘verstandigheid’.
    Beide publicaties bevatten veel kennis en inzichten die behulpzaam kunnen zijn bij het invulling geven aan dat ‘samen leren’ waar Janny Bakker voor pleit. Van harte aanbevolen!
    Kijk voor meer informatie op http://www.presentie.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.