Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kabinet wil scherper toezicht IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) moet scherper toezien en sneller handhavend optreden tegen malafide, ondeskundige en disfunctionerende zorgaanbieders. Ook gaat de IGZ grondiger volgen of zorgaanbieders beloofde beterschap daadwerkelijk waarmaken. Verder komt er voor burgers en hun klachten een Zorgloket.
Kabinet wil scherper toezicht IGZ
Foto: ANP-Photo/Martijn Beekman

Dit stellen minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn van VWS in ene brief aan de Tweede Kamer over het functioneren van de IGZ. De ministerraad heeft met de voorstellen ingestemd. Met de brief reageert het kabinet op twee onderzoeksrapporten over de Inspectie. Daarin staat hoe de IGZ complexe dossiers heeft afgehandeld. Het onderzoek moest uitsluitsel geven of de IGZ robuust genoeg is om de VWS toezichtvisie uit te voeren.

Mystery guest

De Inspectie gaat de frequentie van haar inspectiebezoeken opvoeren en vaker onaangekondigd inspecteren om eerder risico’s te ontdekken. Ook gaat ze door met het inzetten van ‘mystery guests’. Verder gaat de IGZ versneld gebruik maken van ‘dashboards’, waarmee in één oogopslag alle relevante toezichtinformatie over een zorgaanbieder of een producent beschikbaar is.

Verbeteren

De IGZ gaat er systematisch op toezien dat opgelegde verbeteringen bij zorgaanbieders en producenten ook daadwerkelijk worden opgevolgd. Inspecteurs gaan hierbij nadrukkelijker raden van bestuur en toezicht aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor kwaliteit en veiligheid van de zorg in hun instellingen, zo meldt de minister.

Beroepsverbod

De IGZ krijgt ook extra mogelijkheden voorafgaand aan het tuchtrecht om scherper te handhaven. Zo kan een disfunctionerende beroepsbeoefenaar meteen een beroepsverbod worden opgelegd, nog voordat er een tucht- of strafzaak is gestart. Ook wordt bezien of er mogelijkheden zijn om een absoluut beroepsverbod op te leggen, zodat een betrokkene geen enkel beroep in de individuele gezondheidszorg meer mag uitoefenen.

Zorgloket

Er komt een Zorgloket voor burgers dat op een respectvolle en empathische manier helpt de juiste weg te vinden voor een klacht. Wanneer dat nodig is, wordt de burger ook in de verdere klachten- of geschillenprocedure door het Zorgloket geholpen, zo luidt het plan. Minister Schippers wil dat zorgaanbieders voortaan binnen zes weken op een klacht reageren. Ook wil zij af van de vrijblijvendheid van zorginstellingen om zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie; dat wordt namelijk verplicht.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.