Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hitteplan: Begin met in kaart brengen van hoog risico-cliënten

Voor het eerst dit jaar is het hitteplan door gezondheidsinstituut RIVM afgekondigd. Voor mensen die kwetsbaar zijn, zoals ouderen, chronisch zieken, mensen met overgewicht, mensen in verzorgingshuizen en mensen in een sociaal isolement, ligt uitdroging en oververhitting op de loer. Zorg- en hulpverleners moeten alert zijn. Wat kun jij doen?
IJsjes
De slechtst geïsoleerde woningen, met energielabel G of H, warmden gemiddeld ruim 2 graden meer op dan goed geïsoleerde woningen, blijkt uit onderzoek van vijf hogescholen. Dit lijkt een van de belangrijkste aanwijzingen om de wijk 'cooler' te maken aldus de onderzoekers. Sociaal werkers en andere professionals moeten daarin samen optrekken met burgers, stellen zij. foto AdobeStock

‘Het hitteplan is vooral een waarschuwing voor de risico’s en een oproep om extra op elkaar te letten’, aldus het RIVM dat zondag 23 juni al het “Nationaal Hitteplan” afkondigde. Kwetsbare mensen, zoals ouderen en chronisch zieken, daklozen, maar ook mensen die in een sociaal isolement zitten, kunnen door de hitte last krijgen van allerlei aandoeningen. Het is belangrijk dat burgers op elkaar letten, en zeker ook dat hulpverleners hun kwetsbare cliënten in het oog houden. Begin met in kaart brengen welke cliënten een verhoogd risico hebben.

Wie heeft een verhoogd risico?

Voor alle ouderen is het belangrijk dat ze genoeg drinken en verkoeling krijgen. Maar ouderen ervaren minder snel een dorstprikkel. Het is belangrijk dat ouderen tijdens en tussen maaltijden genoeg drinken, het liefst in kleine hoeveelheden. Zorgprofessionals moeten cliënten uitleggen waarom ze voldoende moeten drinken. Er zijn ouderen die extra risico lopen, zoals cliënten met hartklachten of diabetes. Ook ouderen met overgewicht zijn extra kwetsbaar. Het kan voorkomen dat cliënten op medische indicatie een vochtbeperking hebben, bijvoorbeeld omdat ze een minder goed functionerend orgaan hebben. Deze cliënten mogen alleen extra vocht tot zich nemen na overleg met een arts.

Mantelzorgers actief inschakelen

Uit een onderzoek van het Rode kruis bleek dat 18 procent van de Nederlanders regelmatig aan oudere familieleden vraagt of ze hulp nodig hebben met het warme weer. Slechts 9 procent van de mantelzorgers gaat ook echt langs om hulp te bieden. Het is belangrijk om met mantelzorgers te bespreken hoe goed kunnen opletten bij hitte op hun naaste en meehelpen dat cliënten goed drinken.

Hoe herken je een vochttekort?

Er zijn meerdere signalen. De website “Zorg voor beter” geeft veelvoorkomende signalen voor vochttekort: Een cliënt is suf of verward (delier), heeft last van duizelingen en valt snel. Cliënt is soms moeilijk te verstaan of verslikt zich snel. Verlaagde bloeddruk, koorts, obstipatie. Als een cliënt klaagt over dorst, weinig plast en de urine is donker van kleur, is er al sprake van een ernstige dehydratie. Als een cliënt  in korte tijd afvalt (1 kg per dag) – een acute verandering in lichaamsgewicht kan overigens ook wijzen op overvulling – te veel water. Een cliënt heeft een verhoogde kans op trombose en embolieën, blaasinfecties, luchtweginfecties, nierstenen en decubitus.

Meer weten over wat je kunt doen tegen de hitte voor jouw cliënt>>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.