Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Grote verschillen in thuishulp tussen gemeenten

Minder uren, hogere eigen bijdrage en zelfs uitsluiting van hulp. Gemeenten gebruiken zeer verschillende methoden om de bezuinigingen op de huishoudelijke hulp in 2015 uit te werken. Dat blijkt uit een rondgang die de Volkskrant onder gemeenten deed. Wethouder Florijn van Rotterdam: ‘Misschien kunnen buren of vrijwilligers van het welzijnswerk een praatje komen maken.’
Grote verschillen in thuishulp tussen gemeenten
Foto: ANP Koen Suyk

Door de bezuinigingen van 40 procent die het kabinet doorvoert op huishoudelijke hulp, dreigen voor cliënten grote regionale verschillen te ontstaan. Cliënten in Rotterdam krijgen veel minder uren thuishulp, Eindhoven heeft de eigen bijdrage verhoogd. De gemeente Amsterdam wil bepaalde groepen uitsluiten die nu nog voor thuishulp in aanmerking komen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) schat dat de helft van de gemeenten al voorbereidende besluiten heeft genomen voor de bezuinigingen. Dat meldt de Volkskrant na een rondgang onder gemeenten.

Effect bezuinigingen

Het kabinet heeft besloten dat vanaf 2015 er 40 procent wordt bezuinigd op het budget voor huishoudelijke hulp. Gemeenten gaan op zoek naar verschillende manieren om de huishoudelijke hulp goedkoper uit te voeren.  De effecten van de bezuinigingen voor cliënten en werknemers kunnen dus per gemeente verschillen. Thuishulpen gaan behoorlijk in salaris achteruit omdat veel gemeenten in eerste instantie de uurtarieven voor thuiszorgorganisaties verlagen. Veel thuiszorgmedewerkers dreigen hun baan te verliezen, ook door de inzet van vrijwilligers voor taken die voorheen tot de thuiszorg behoorden.

Reorganiseren thuishulp

Rotterdam is vorig jaar al begonnen met het reorganiseren van de thuishulp, door een kwart minder budget te besteden. De gemeente betaalt niet meer per uur, maar op resultaat: bijvoorbeeld “schoon huis” of “schone kleren”. In de Volkskrant zegt Anita van Son, directeur van thuiszorgorganisatie Aafje dat in de praktijk het neerkomt op een kwart minder tijd voor cliënten. De Rotterdamse PvdA-wethouder Marco Florijn zegt dat het absoluut niet de bedoeling is te beknibbelen op zorg voor ouderen. ‘Wij vormen de thuiszorg geleidelijk om en ontwikkelen innovatieve werkmethoden, zodat per 1 januari 2015 bij de bezuinigingen niet een grote schok plaatsvindt.’

Wijkzorgteam

Amsterdam vangt de bezuiniging op door het aantal rechthebbenden te verminderen. Per 2015 hebben daar alleen ouderen boven de 85 jaar en mensen met ernstige psychische problemen automatisch aanspraak op de hulp. Voor anderen gaat een ‘wijkzorgteam’ bepalen of zij de ondersteuning niet zelf kunnen betalen of samen met hun omgeving iets kunnen regelen.

Rechter

Veel gemeenten vinden dat hulpbehoevenden die genoeg geld hebben om de huishoudelijke hulp te betalen, ‘dit niet op de gemeenschap zouden moeten verhalen’, zoals de Almeerse wethouder Ineke Smidt (PvdA) het verwoordt. Maar de rechter floot vorig jaar gemeenten terug: gemeenten mogen op dit vlak niet aan inkomenspolitiek doen. Bovendien mogen gemeenten niet zomaar meer geld per cliënt vragen voor huishoudelijke hulp dan de door het Rijk vastgestelde maximale eigen bijdrage. Dat oordeelde de rechter afgelopen december in een zaak tegen de gemeente Emmen. De gemeenten zien dit als een inperking van hun manoeuvreerruimte.

4 REACTIES

  1. Dat gemeenten dit doen is niets nieuws. Toen jaren geleden de WMO werd ingesteld waarbij gemeenten verantwoordelijk werden voor het verstrekken van o.a. trapliften, scootmobiels. vervoer-op-maat etc., ontstond al een enorm verschil tussen gemeenten. Nergens was namelijk vastgelegd dat het geld ook echt voor WMO gebruikt diende te worden, dus werd het gebruikt om gaten in de begroting te vullen. Met name in Rotterdam werd steeds vaker ‘nee’ geantwoord op een aanvraag.

  2. Lees alle reacties
  3. Indicatie voor 2013 was 3 uur per week.
    Nu in 2014 wordt de eerste anderhalf uur als algemeen gebruikelijke voorziening bestempeld. Dat moet je dus zelf organiseren. De anderhalf uur die dan overblijft kost minder dan de tot nu toe te betalen eigen bijdrage via het CAK en die wordt daardoor ook niet meer verleend.In mijn optiek is dit ook inkomenspolitiek.Stel dat er nu persoonlijke verrzorging bijkomt. Dan heb je geen stapeling via het CAK en betalen de klanten dus veel meer.

  4. Ik heb nooit begrepen waarom gemeenten niet veel meer met een persoonsgebonden budget werkt. Dat scheelt zeker €5,00 per uur per klant! Dit kan waarschijnlijk al een groot del van de bezuinigingen op de hh hulp oplossen. De gemeente zorgt dat de zorgverleners en zorgvragers worden verdeeld en dat er contracten worden afgesloten. De SVB neemt de salarisadministratie en betaling voor hun rekening. Het werk zou dan door de mensen gedaan kunnen worden die het nu ook doen maar niet via de thuiszorgorganisaties. Daar gaat vel geld naar toe. De zorgverleners verdienen nu het minimale. Er blijft dan ook nog geld over om in geval van ziekte een vervanging te regelen. Laat de kwetsbare medeburgers niet de dupe worden van het beleid.
    Ik zou het buiten de box durven denken! Willennormen!

  5. Dit slaat echt Alles wat ik nu lees ‘ Wijkzorgteam
    Amsterdam vangt de bezuiniging op door het aantal rechthebbenden te verminderen. Per 2015 hebben daar alleen ouderen boven de 85 jaar en mensen met ernstige psychische problemen automatisch aanspraak op de hulp. Voor anderen gaat een ‘wijkzorgteam'((((((( bepalen )))))) of zij de ondersteuning niet zelf kunnen betalen of samen met hun omgeving iets kunnen regelen
    ‘ rechthebbend blijf zo volgens het VN gehandicapten verdrag wat Nederland aan hun laars lapt en dit kabinet heeft dit soort hulp door de marktwerking zelf naar de knoppen geholpen , het de laatste jaren 70 % aan bureaucratie gekost qua geld en 30 % daagwerkelijk hulp

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.