Gedeputeerde Kruizinga: ‘Zorg dat werkers in jeugdzorg willen blijven’

‘We komen aan de grens van ons kunnen. We moeten werkers in de jeugdzorg proberen vast te houden en hun deskundigheid bevorderen’, aldus CDA-gedeputeerde Rinske Kruizinga van de provincie Noord-Holland. Zij reageert op de uitkomst van de ‘Meld Driedaagse Jeugdzorg’. Onheuse bejegening door jeugdzorgwerkers, slechte samenwerking tussen instellingen en bureaucratie kwamen als belangrijkste klachten van cliënten uit de bus.
Gedeputeerde Kruizinga: ‘Zorg dat werkers in jeugdzorg willen blijven'

Door Carolien Stam – ‘De politiek heeft haast, maar wij

lopen tegen grenzen aan. Namelijk waar halen we het personeel vandaan, dat verder

ook nog goed opgeleid moet worden.’ Rinske Kruizinga, CDA-gedeputeerde voor

jeugdzorg in de provincie Noord-Holland, reageert op de uitkomsten van

de zogenaamde ‘Meld Driedaagse’ voor de jeugdzorg in de
href=”http://www.noord-holland.nl/thema/nieuws/persberichten/150_jeugdzorgtelefoontjes_voor_Provinciale_Staten.asp?thema=home&ComponentID=105304&SourcePageID=55881#105304″

target=_blank name=NH>provincie Noord-Holland
.

150 meldingenEr kwamen 150 telefoontjes en e-mails

binnen van cliënten én van werkers in de jeugdzorg. De meldingen gingen over

onheuse bejegening door jeugdzorgwerkers, slecht verlopende contacten in de

pleegzorg, werkdruk, belemmerende bureaucratie en gebrekkige samenwerking tussen

instellingen.

De bejegening richting ouders en cliënten heeft veelal te maken met

ontoereikende begeleiding van jonge werkers in de jeugdzorg die onder grote druk

in gezinssituaties ingrijpende beslissingen moeten nemen.

Maatregelen‘Wij hebben met het extra geld voor de jeugdzorg

veel nieuwe mensen geworven. Gezien de huidige situatie op de arbeidsmarkt zijn

dat jonge mensen, die ook extra opleiding nodig hebben.”

‘Daarnaast moeten we in de jeugdzorg meer doen aan

deskundigheidsbevordering en maatregelen nemen om de huidige mensen vast te

houden. Dat betekent ook dat we de jeugdzorgorganisaties de rust moeten geven om

veranderingen door te voeren.’

Zeer kritisch Het CDA-gedeputeerde vindt niet dat de

uitkomsten erop wijzen dat er weinig is veranderd bij Bureau Jeugdzorg sinds het

zeer kritische rapport van de Inspectie Jeugdzorg, bijna twee jaar geleden, naar

aanleiding van het
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/53148/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html ”

target=_blank name=drama>Savanna-drama
.

Hoge werkdruk‘Alle aanbevelingen van de Inspectie zijn

overgenomen en over de uitvoering daarvan is elke twee maanden gerapporteerd aan

de Provinciale Staten. Natuurlijk kan er nog veel verbeterd worden, maar de

instroom van cliënten neemt toe en de werkdruk wordt hoger.’

‘We moeten onze aandacht richten op preventief jeugdbeleid in de gemeenten

en verbetering van de kwaliteit van de jeugdzorg, bijvoorbeeld door naar andere

werkwijzen te kijken waarbij kinderen sneller uit de residentiële zorg

komen.’

Lastige discrepantieOpvallende uitkomst van de ‘meld driedaagse’ is dat

enerzijds de cliënten ontevreden zijn over de dienstverlening en anderzijds de

werkers hoge werkdruk ervaren. Directeur Eric Lemstra van Bureau Jeugdzorg

Hoord-Holland neemt de uitkomsten serieus. ‘Ik beschouw de uitkomsten van het

rapport dat hierover wordt opgesteld als een impuls voor verbetering.’

De discrepantie tussen dienstverlening en werkdruk is lastig. ‘We

zitten met een personeelstekort, moeten jonge medewerkers intensief scholen, we

moeten de wachtlijsten oplossen en dus ook productie draaien.’

Regionale verschillenOver de samenwerking tussen

instanties zegt hij dat er regionale verschillen zijn. ‘Dat heeft te maken met

het directe contact met scholen en de actieve rol die we kunnen spelen in de

zorgadviesteams van de scholen. Het blijkt dat we sneller kunnen werken als we

gezamenlijk ook direct met een cliënt aan de slag gaan.’

De bejegeningsproblemen door werkers moeten zeker onder de loep worden

genomen, vindt Lemstra, ‘Maar we hebben ook te maken met lastige problemen in

complexe gezinnen, bij wie ingrijpende maatregelen niet goed vallen.’

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/53148/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank name=inc >Hoofdinspecteur

Joke de Vries over professioneel gehalte van jeugdzorg: ‘De zaak-Savanne is geen

incident’
(Zorg + Welzijn, 29 juni 2005),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_archief/tsge_portlet_news1_archiefsearch/true/tsge_portlet_news1_archiefchannelId/20107/tsge_portlet_news1_archiefid/54519/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank name=drama >Directeur

Eric Lemstra van Bureau Jeugd zorg Noord-Holland-Noord over drama Alphen aan den

Rijn: ‘Gezinsvoogden zullen nu eer der een uithuisplaatsing aanvragen’
(Zorg

+ Welzijn, 6 oktober 2004)

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.