Dijksma: ‘Zorgleerling is verantwoordelijkheid voor onderwijsinstellingen’ (1 reactie)

‘Er is meer aandacht nodig voor de ondersteuning van leerkrachten en meer aandacht voor de onderwijsaanpassingen die kinderen met een handicap in het onderwijs ten goede komen.’ Dat zegt Ivan Bartholomeus van de Algemene Onderwijsbond (AOb).
Dijksma: 'Zorgleerling is verantwoordelijkheid voor onderwijsinstellingen' (1 reactie)

Door Esther van Andel – Bartholomeus reageert op staatssecretaris van

Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen Sharon Dijksma, die zegt dat schoolbesturen

vanaf 2011 een zorgplicht moeten krijgen.

Weigeren

Dijksma: ‘Kinderen met een handicap of met psychische achtergronden mogen

zij niet meer tot hun onderwijs weigeren, mits de scholen daar zwaarwegende

argumenten voor hebben. Wanneer een bestuur geen school onder zich heeft die een

bepaalde handicap aankan, moet het samenwerken met andere schoolbesturen.’

Nieuw opvangstelselOuders met een kind die extra zorg

nodig heeft, omdat het psychische klachten heeft of lichamelijk gehandicapt is,

moeten nu zelf uitzoeken waar hun kind les kan volgen. Wachtlijsten,

ingewikkelde procedures en capaciteitsproblemen staan hun vaak in de weg.

De staatssecretaris wil daarom snel een nieuw stelsel voor de opvang van

zorgleerlingen in het onderwijs invoeren. Alle scholen moeten in regionale

netwerken komen, zodat er een landelijke dekkende infrastructuur is. Speciaal

onderwijs moet daarbij behouden blijven.

KritiekOud-minister van onderwijs Van der Hoeven

kondigde al aan dat schoolbesturen een schoolplicht moesten krijgen. Dijksma

zegt: ‘Het kind moet centraal staan en niet het aanbod. Door regionale netwerken

te vormen kan voor elke leerling een passend onderwijszorgaanbod worden

ontwikkeld.’

Docenten uit het regulier onderwijs reageerden daar bezorgd op. Zij vinden

dat ze nu al te veel leerlingen met een handicap hebben en geen goede zorg

kunnen bieden.

GeldBartholomeus van de
target=_blank name=AOb>AOb
zegt: ‘We staan achter het idee van passend

onderwijs voor deze zorgkinderen. Maar onze grote zorg de positie van het

personeel. Het ministerie wil niet met meer geld over de brug komen, terwijl

onderwijsinstellingen de gebouwen moeten aanpassen en leraren moeten bijscholen

wanneer zij een zorgkind les willen geven. De AOb wil meer duidelijkheid over de

verantwoordelijkheidsverdeling bij plaatsing van het kind.’

AssistentieDe AOb pleit er ook voor meer aandacht voor

het personeel. Bartholomeus: ‘Sommige leerkrachten hebben twee kinderen met een

‘rugzakje’ in de klas. Die geven aan dat ze hen niet de aandacht kunnen geven

die ze verdienen of nodig hebben. Voor hen moeten speciale programma’s

geschreven worden. Daarvoor moet de docent bijgeschoold worden. Een andere

oplossing is dat een onderwijsassistent de docent helpt. Er is en forse impuls

nodig voor meer handen in de klas.’

BriefDe AOb heeft het ministerie vorige week een brief

geschreven waarin de organisatie vraagt om ondersteuning bij dit probleem.

Hierin schrijft de organisatie dat er onvoldoende draagvlak is bij de mensen die

het werk uiteindelijk moeten doen, het onderwijs daar ontoereikende financiële

middelen voor heeft en er een duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling moet

komen tussen de belangrijkste actoren.

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-66404/te_weinig_begeleiders_voor_leerlingen_met_gedragsproblemen.html”

target=_blank name=probleemleerling>’Te weinig begeleiders voor leerlingen met

gedragsproblemen’
(Zorg + Welzijn Archief, 18 okober 2006)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net:80/click2?l=dJPUb&m=CiLl&s=7Yva7b” target=_blank

name=nieusbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie.


Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Reactie:

Best of both worlds

De oplossing voor de problemen die staatssecretaris Dijksma signaleert en

de zorgen die de Aob heeft rond leerlingen met een functiebeperking of

chronische ziekte, is de samenvoeging en integratie van het speciaal onderwijs

binnen het reguliere onderwijs. Deze oplossing is al eens eerder naar voren

gebracht, maar nog niet aangekomen en serieus doordacht door het ministerie en

de bonden. Binnen het regulier onderwijs neemt door deze stap de deskundigheid

rond de optimale leersituatie voor leerlingen met een functiebeperking enorm toe

terwijl de kwaliteit en het niveau van het speciaal onderwijs – die nu vaak

dermate is dat niet aangesloten wordt op vervolgonderwijs – opgetrokken wordt

naar het vereiste niveau. Integratie van speciaal onderwijs in het reguliere

onderwijs geeft de betrokken leerkrachten de beste mogelijkheden voor

wederzijdse uitwisseling en overdracht van kennis, ervaring en vaardigheden en

biedt de beste kansen op maatwerk voor elke individuele leerling en optimale

leer en ontwikkelingsmogelijkheden voor elke leerling. Natuurlijk vraagt deze

oplossing om technische en bouwkundige upgrading van schoolgebouwen in

Nederland. Maar die investering is sowieso geboden in het licht van de kwaliteit

van het onderwijs voor alle leerlingen én vanwege de Nederlandse verplichtingen

volgend uit de internationale mensenrechtenverdragen overeengekomen door de

Verenigde Naties.

Drs. Agnes C. van Wijnen

Agnes van Wijnen-VISIE IN

UITVOERING

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.