Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Digitaal sociaal werk

Mijzelf voorstellen? Daar ga ik niet aan beginnen. Ik zou zeggen: zoek mij maar op het internet op! Niet omdat ik gelijk onbeleefd over wil komen in mijn eerste blog voor Zorg en Welzijn. Maar omdat dit de realiteit is van vandaag. Er zijn mensen die mij zullen gaan zoeken via Google, toch? Ik zou dat in ieder geval wel doen. In deze tijd telt je ‘online presence’, je digitale aanwezigheid, nou eenmaal mee in wat mensen van je zullen vinden, of ze je gaan vertrouwen en of ze met je in zee gaan. Ben je online niet te vinden dan roept dat vragen op.
'Met het schrijven van dit blog wil ik het onderwerp digitaal sociaal werk meer onder de aandacht brengen'
'Met het schrijven van dit blog wil ik het onderwerp digitaal sociaal werk meer onder de aandacht brengen'

Mijn blogs zullen gaan over sociale media en digitale innovatie van diensten in welzijn, hulpverlening en zorg. Het is mijn missie en mijn passie om jou en je collega’s wegwijs te maken. Om jou professionele kansen te laten ontdekken om je doelgroep beter te bereiken en van dienst te zijn.

Dat doe ik vanuit 25 jaar ervaring in welzijn, momenteel als opbouwwerker, nu sinds drie jaar met mijn eigen bedrijf daarnaast. Kijk eens op www.welzijn30.nl als je wilt weten wat ik doe. Dit jaar ga ik honderd procent op eigen benen staan! Spannend dus, net zoals dit blog starten trouwens.

Met het schrijven van dit blog wil ik het onderwerp ‘digitaal sociaal werk’ meer onder de aandacht brengen. Er gebeurt in ons land al heel veel. Steeds meer sociaal werkers maken een Twitter account aan. Maatschappelijk werkers maken zich online hulpverlening eigen. Maar er gebeurt ook veel nog niet. En het is hoog tijd dat te veranderen.

Ik zie met droefheid de kaalslag die de bezuinigingen aanrichten. In mijn ogen is het gemak waarmee dat gaat deels te wijten aan de onzichtbaarheid van wat we nu eigenlijk doen. Onze zwakte is dat we onszelf niet schijnen te verkopen, dat krijgen we keer op keer te horen. Met inzet van sociale media is op dat punt al zo veel te verbeteren!

Sterker nog, als je kijkt naar sociaal werk en het onderhouden van een online community zie ik treffende overeenkomsten. Sociaal werkers zijn volgens mij geboren community-managers. Een vak dat in het bedrijfsleven steeds meer in opkomst is. Organisaties en bedrijven willen zich online verbinden aan hun klanten om ze beter van dienst te kunnen zijn. Wij weten precies hoe je dat moet doen, want we doen namelijk niet anders. Nu alleen datzelfde kunstje online gaan doen. Ik hoop dat je daar in mijn blogs de inspiratie voor krijgt.

Wat zijn jouw verwachtingen van een blog als deze? Ik sta open voor suggesties over onderwerpen. Wat zou je willen leren of wat wil je nu eens uitgediept hebben als het gaat over sociale media en digitale innovaties in onze sector? En … moet ik insteken op beginnersniveau of mag het soms ook wel, of juist heel graag, voor wat gevorderden zijn? Laat het me weten!

Als aftrap heb ik twee aardige links gevonden met verhalen van twee mensen, waarvan de een wat bekender dan de ander, die duidelijk maken wat de functie van sociale media zijn voor hun eigen situatie in het verbinden van mensen. Laat je inspireren!

Wat is nu echt de kracht van social media?

 

Richard Branson: why you should network

 

Oh ja, als je me inderdaad gaat Googlen dan zal je mij waarschijnlijk op vele sociale media platformen tegen komen. Om het je makkelijk te maken: het meest gebruik ik Linkedin, Twitter, Facebook, Foursquare en Pinterest. En natuurlijk vind ik het dan leuk als we elkaar daar kunnen gaan volgen!

Vorig artikelHelpen of pesten
Volgend artikelGillende keukenmeiden
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.