Blog: Een mistige organisatie

‘Jullie zijn een mistige organisatie.’ De stakeholder werkte bereidwillig mee aan het stakeholdersonderzoek. Waardering alom voor de aardige mensen en het goede werk maar verder ‘zijn jullie vooral een mistige organisatie’.

De vorige keer blogde Anneke over het verschil tussen wens en daadkracht als het gaat om ondernemen in het sociaal domein >>

Ai. Dat doet zeer. Helaas is deze welzijnsorganisatie vast niet de enige mistige organisatie in ons land. En mistig wil je als organisatie niet zijn. Integendeel. Een organisatie kan pas haar werk doen als voor iedereen glashelder is waar zij voor staat. Wat haar unieke positie in de markt is. Ik reik graag de helpende hand.

Bonte verzameling

Belangrijkste oorzaak van onze mistige positionering is dat veel welzijnsorganisaties een bonte verzameling zijn van doelgroepen, diensten, subsidies, potjes en projecten. We zien overal kansen en duiken overal in. Dat siert ons. Maar heeft ook als nadeel dat je mistig wordt. Een duizend-en-één-dingen-doekje dat overal voor te gebruiken is.

Kiezen

Er zijn twee oplossingsrichtingen. De eerst oplossing is KIEZEN. Niet meer van alles doen voor iedereen. Waar ben jij als organisatie keigoed in? Wat onderscheidt jou in de markt? Durf je hier nog beter in te worden? Het is natuurlijk ontzettend eng om te kiezen. Het bedenken wat je dan allemaal niet meer gaat doen, voelt als een verlies. Het kan zelfs voelen als het in de steek laten van doelgroepen aan wie je je hart hebt verpand. Dat is een rotgevoel en daar moet je doorheen. Maar daarna zul je snel merken hoeveel voordelen het heeft om je als specialist te positioneren in de markt. Klanten en opdrachtgevers zullen je gemakkelijk weten te vinden. En sociaal werkers kunnen weer groeien in hun vak.

Merkachitectuur

De tweede oplossing is het ontwerpen van een MERKARCHITECTUUR. Als je niet wilt kiezen en alles wilt blijven doen, is het zaak om op een andere manier helderheid te verschaffen. Een merkarchitectuur gaat je daarbij helpen. Je maakt een inventarisatie van alles wat jullie op de markt brengen. Dit worden je submerken. Fijn als je dit kunt koppelen aan expertise van de medewerkers. Dus jongerenwerkers worden weer jongerenwerkers en zetten dit merk in de markt. Er zal ook een merk zijn voor mantelzorgondersteuning, vrijwilligersondersteuning, etc. Al deze merken gaan hun eigen marktstrategie volgen en zich positioneren als een helder, uniek en leidend merk in hun markt. De moederorganisatie kiest daarbij welke rol zij als moedermerk wil spelen. Op de voorgrond of op de achtergrond zoals bijv. ‘powered by’. Op deze manier creëer je helderheid.

Strategische oplossingen

Beide oplossingen zijn strategische oplossingen. Dit betekent dat de bestuurder en het MT hiermee aan de slag gaan. Mijn advies is om hier niet te lang meer mee te wachten.

0
8
Anneke Krakers

Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Buren. Nu werkt zij met welzijnsorganisaties en professionals die willen ondernemen maar absoluut niet met zichzelf te koop willen lopen. Zij helpt ze met hun marketing en profilering zodat ze moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Ze is een gewaardeerd businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.