Bewoners verpleeghuizen ervaren geen verbetering

Bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen hebben de afgelopen vijf jaar geen wezenlijke verbetering van de kwaliteit van zorg ervaren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Cliënt & Kwaliteit dat dinsdag 14 november is gepresenteerd.
Bewoners verpleeghuizen ervaren geen verbetering

De stichting Cliënt &

Kwaliteit
heeft de afgelopen zes jaar bij vrijwel alle verzorgings- en

verpleeghuizen onderzocht hoe bewoners die kwaliteit beleven. Jaarlijks ging het

om driehonderd instellingen. Voor het onderzoek zijn ruim 50.000 bewoners

geïnterviewd.

KwaliteitDirecteur Dee Burck van de stichting wil niet

concluderen dat de kwaliteit van de zorg de afgelopen jaren niet is verbeterd.

Maar het baart haar zorgen dat bewoners ondanks alle inspanningen van de

afgelopen jaren geen betere kwaliteit ervaren. Ook niet in instellingen die zelf

om een herhaald onderzoek hadden gevraagd.

InspraakNog steeds doen verpleeghuizen het in dit

opzicht slechter dan verzorgingshuizen. Op het punt van inspraak via de

cliëntenraden deden verpleeghuizen het vroeger altijd beter. Nu blijken bewoners

en cliënten daar bij verpleeghuizen minder tevreden over te zijn.

OpvallendDe Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) noemt de uitkomsten

niet verrassend, maar wel opvallend. De laatste jaren is juist veel aandacht en

geld gestoken in de kwaliteit van de zorg. Bewoners worden nog maar mondjesmaat

betrokken bij het opstellen en evalueren van een zorgplan. Uit het onderzoek

blijkt dat verzorgings- en verpleeghuizen die wel goed functionerende

cliëntenraden hebben, het beter doen in dit onderzoek. De LOC vindt daarom dat

politiek Den Haag sneller werk moet maken van de belofte dat de positie van

cliëntenraden zou worden verbeterd.

Lees ook:

‘Tekorten

ouderenzorg niet opgelost’
//02 NOV 2006

verpleeghuizen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.