Betere opvang voorkomt toename probleemleerlingen

Meer geld, betere docententraining en een aanpassing van het indicatietraject. Alleen daarmee is volgens onderzoeker Hans Grietens een toename van leerlingen met ernstige gedragsproblemen te voorkomen.
Betere opvang voorkomt toename probleemleerlingen

Hans Grietens, hoogleraar bij de
href=”http://www.psy.kuleuven.be” target=_blank>Faculteit Psychologie en

Pedagogische Wetenschappen van de Katholieke Universiteit Leuven
, heeft in

opdracht van NWO

met collega’s onderzocht of in Nederland en Vlaanderen het aantal

probleemleerlingen stijgt en zo ja, welke maatregelen nodig zijn om een verder

toename te voorkomen.

Spuigaten

De kosten van speciale subsidies voor kinderen

gedragsstoornissen in het onderwijs lopen de spuigaten uit.
href=”http://www.parlement.com/hoeven”>Minister Maria van der Hoeven
wil

daarom de toelatingscriteria voor de subsidies, de zogenoemde rugzakjes met geld

per kind, aanscherpen. Ze vindt ook dat het bedrag per kind in een aantal

gevallen best lager kan worden. Ze heeft dat de
href=”http://www.parlement.nl”>Tweede Kamer

laten weten.

Kosten omlaag

Het aantal kinderen met gedragsmoeilijkheden is de laatste jaren zeer fors

gestegen, meent Van der Hoeven. De minister vindt dat reguliere scholen meer

zorg aan de kinderen moeten besteden, zodat er minder een beroep hoeft te worden

gedaan op het duurdere speciaal onderwijs. Volgens een woordvoerster van de

minister moet een volgend kabinet bepalen wat er precies moet gebeuren om de

kosten omlaag te brengen. Van der Hoeven heeft alleen een aantal suggesties op

tafel gelegd.

Meer geld

Onderzoeker Hans Grietens meent juist dat er een betere docententraining en

een aanpassing van het indicatietraject nodig is om een toenmae van leerlinegn

met ernstige gedragsproblemen te voorkomen. En zeker niet minder, maar juist

meer geld.

Betrokkenheid

Grietens’ onderzoeksrapport doet vier aanbevelingen: allereerst is meer

aandacht en geld nodig voor preventie in het reguliere onderwijs. Dat betekent

extra scholing en training van docenten en directie en meer betrokkenheid van

scholen bij opvoedingsondersteunende initiatieven. Ook valt te denken aan

kleinschalige projecten voor kansarme jongeren of leerlingen met een

ontwikkelingsstoornis.

Afvinken

Verder is volgens de onderzoekers bij de indicatiestelling naast een

diagnose ook een verklaringsanalyse van algemene en specifieke factoren rond een

probleem noodzakelijk. Alleen dan is volgens hen een juiste keuze te maken voor

begeleiding van een kind in een bepaalde situatie. Zij vrezen dat anders de

diagnostiek wordt uitgehold tot ‘afvinken’; er wordt wel of geen zorg

geboden.

Investeringen

Daarnaast zijn meer investeringen nodig in wetenschappelijk onderzoek naar

praktijkervaringen rond gedragsproblemen in een reguliere onderwijsomgeving. Ook

zou de financiering binnen het beleid zodanig moeten worden aangepast dat

organisaties met een regionale functie medeverantwoordelijk worden voor een

eerlijke verdeling van de middelen.

Geen toenameIn tegenstelling tot wat minister Van der

Hoeven stelt, staat het volgens Grietens nog niet met zekerheid vast dat het

aantal kinderen en jongeren met ernstige gedragsproblemen als agressie, autisme

en depressie toeneemt. Dat blijkt uit vergelijkend onderzoek van Grietens en

zijn collega’s van een aantal Europese en Amerikaanse studies over

probleemleerlingen die de afgelopen twintig jaar zijn verschenen. Ondanks

verschillen in regio, leeftijdsbereik en problematiek wijzen deze onderzoeken

nergens op een substantiële stijging van probleemleerlingen op bevolkingsniveau,

aldus Grietens.

Lees ook:


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/5601/tsge_portlet_zw_searchitemId/63502/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”

target=_blank>Politieke stilte rond wachtlijsten speciaal onderwijs
, Zorg +

Welzijn nieuwsbrief, 24 augustus 2006;
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/20107/tsge_portlet_zw_searchitemId/54946/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”>Kritiek

zwelt aan rondom leerlinggebonden financiering: ‘De bureaucratie nekt het

rugzakje’
, Zorg + Welzijn Magazine, 17 maart2004

Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.