Arjan Klein over fondsenwerving: ‘Bedrijven zoeken vooral sympathieke projecten’

Arjan Klein is directeur van het Instituut voor Sponsoring en Fondsenwerving (ISF) en een van de deskundigen die optreedt op het congres ‘Kapitaal en sociaal ondernemen’. ‘Bedenk dat een bedrijf in de samenwerking niet per se een commercieel belang zoekt.’
Arjan Klein over fondsenwerving: ‘Bedrijven zoeken vooral sympathieke projecten’


Door Martin Zuithof – Arjan Klein omschrijft zijn instituut als een kennis-

en adviescentrum zonder winstoogmerk. Tegelijk is het
href=”http://www.isf.nl/” target=_blank name=ISF>Instituut voor Sponsoring en

Fondsenwerving
een brancheorganisatie die samen met andere organisaties voor

goede doelen, vermogensfondsen en kerken deelneemt aan het Samenwerkingsverband

Brancheorganisatie Filantropie (SBF). Bovendien verzorgt het ISF workshops,

cursussen en complete opleidingen zoals de beroepsopleiding voor

fondsenwerving.

Worstelen

Volgens Klein is het belang van sponsoring en fondsenwerving snel gegroeid,

sinds de overheid in de jaren tachtig op allerlei terreinen begon terug te

treden. ‘Veel instellingen worstelen er nog mee. Sommige zijn er ook helemaal

niet gelukkig mee, het hangt helemaal af van je visie of je ermee bezig wil

houden. ’

Identiteit

Klein wijst erop dat de noodzaak om zelf geld binnen te halen ook veel

voordelen oplevert voor de organisatie. ‘Je ziet dat instellingen zich meer op

hun relaties gaan richten. Ook als fondsenwerving maar een klein deel van het

instellingsbudget uitmaakt, dwingt het je toch om na te denken over

je identiteit, imago en beeldvorming naar de buitenwereld. Organisaties worden

gedwongen voor zichzelf te formuleren welke maatschappelijke taak ze voor zich

zelf zien. Ze moeten ook heel precies precies formuleren wat ze met

het bepaald project willen bereiken.’

Missie

Als voorbeeld noemt de ISF-directeur de missie die een organisatie voor

zichzelf weggelegd kan zien. Zo zijn er ziekenhuizen die fondsenwerving inzetten

voor aanvullende patiëntvoorzieningen of juist voor de aanschaf van dure

medische apparatuur als MRI-scans.

Ondernemende attitude

‘Ook gehandicapteninstellingen zijn steeds meer bezig met het fondsenwerven

en sponsoring, maar bij het welzijnswerk ken ik nog weinig goede voorbeelden.

Instellingen zijn zich wel steeds meer aan het oriënteren. Mogelijk is het voor

welzijn moeilijker zijn producten aan de man te brengen. Je ziet vaak dat het

bij concrete voorzieningen als een jongerencentrum wel gebeurt. Voor

fondsenwerven en sponsoring heeft een directie ook meer een ondernemende

attitude nodig. Het succes is daar sterk van afhankelijk.’

Vrijwilligerswerk

Fondsenwerving kan ook meer profijt opleveren dan uitsluitend financieel,

stelt Klein. Instellingen kunnen veel baat hebben bij de kennis die bij het

bedrijfsleven bestaat en ook kan het leiden tot allerlei vormen van

vrijwilligerswerk.

Tegenprestaties

In zijn workshop wil Klein vooral ingaan op de vertaling van het eigen

product naar de eventuele geldschieter. ‘Denk goed na over wat je het

bedrijfsleven vraagt. Bedenk ook dat een onderneming in de samenwerking niet

altijd per se een commercieel belang zoekt. Niet alle bedrijven zitten op

tegenprestaties te wachten.’

Sympathiek

‘Het gaat er vooral om dat ze het een sympathiek project vinden. Zo hoefde

een ondernemer die investeerde in een voorziening voor verstandelijk

gehandicapten niet per se een reclamezuil bij de ingang. Ze vonden het gewoon

een goed initiatief.’

Meer weten over de visie van Arjan Klein en sponsoring en

fondsenwerving? Kom naar het Zorg + Welzijn congres

href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap.

Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector’
, op

7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen.

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-81432/robin_good_bij_sociaal_ondernemen_telt_meer_dan_liefdadigheid.html”

target=_self>Robin Good: ‘Bij sociaal ondernemen telt meer dan

liefdadigheid’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81420/marius_ernsting_humanitas_ga_niet_voor_het_grote_geld_naar_bedrijfsleven.html”

target=_blank name=Ernsting>Marius Ernsting (Humanitas): ‘Ga niet voor het grote

geld naar bedrijfsleven’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 24 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-81145/stichting_doen_steekt_miljoenen_in_sociale_bedrijven.html”>Stichting

DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 21

mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/nieuws/id5601-80329/mooi_zo_goed_zo_denk_niet_alleen_in_geld_lever_ook_een_tegenprestatie.html”

target=_blank name=”Mooi zo goed zo”>Mooi Zo Goed Zo: ‘Denk niet alleen in geld,

lever ook een tegenprestatie’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 11 mei 2007),
class=”” id=””

href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken


(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken

met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn

Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”

target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=I0lF3&m=YHoZ&s=kauzQ3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.