Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Allochtone leerlingen doen het beter in positieve schoolcultuur

Schoolcultuur, klasgenoten en docenten spelen een belangrijke rol in het studiesucces van alle studenten. Maar zeker in dat van allochtone studenten. Dat stelt prof. dr. Sabine Severiens vrijdag bij haar oratie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit.
Allochtone leerlingen doen het beter in positieve schoolcultuur

Het studiesucces van allochtone studenten is meer afhankelijk van de kwaliteit van het onderwijs. Bij autochtone studiegenoten wordt dat meer bepaald door individuele achtergrondfactoren. In haar oratie Divers talent in de klas gaat Severiens in op stimulerend onderwijs ter verbetering van het studiesucces van groepen leerlingen of studenten met diverse achtergronden.

Nog steeds lager
Het opleidingsniveau van verschillende groepen allochtone Nederlanders is de afgelopen jaren weliswaar verhoogd, maar gemiddeld nog steeds lager dan dat van autochtone Nederlanders. Severiens wil die verschillen verklaren. Ze hanteert daarbij het perspectief van de klas. Ze zoekt antwoorden op vragen als: welke rol spelen klasgenoten en wat moeten docenten doen en weten? Ook onderzoekt ze welk lesmateriaal en welke werkvormen nodig zijn en met welke schoolcultuur waarmee divers talent het meest is de stimuleren.

Taalachterstand
Niet bevorderend zijn een schoolcultuur waarin diversiteit als een probleem wordt gedefinieerd. Ook als het alsmaar gaat over de taalachterstand van allochtone leerlingen, pakt dat slecht uit, aldus Severiens. Zij toont aan dat verschillen in schoolprestaties kleiner zijn bij een schoolcultuur waarin verschillen het uitgangspunt zijn en positief worden benaderd. Ook klasgenoten spelen een belangrijke rol, maar die kan zowel positief als negatief zijn. Docenten spelen een cruciale rol. Het onderzoek van Severiens richt zich op hun rol. Zij gaat onder meer na welke competenties docenten nodig hebben om groepsprocessen in multiculturele groepen zo in te zetten dat ze een positief effect hebben op studiesucces.

Cultuur
Het onderzoeksprogramma van Severiens gaat ook dieper in op de cultuur van de school of opleiding en het primaire proces in de klas. Dat een positieve cultuur meer studiesucces voor diverse groepen studenten oplevert, is duidelijk. De vraag is hoe je een dergelijke cultuur ontwikkelt in opleidingen waar het vooral lijkt te gaan om problemen en achterstanden.

Severiens aanvaardt met haar rede het ambt van bijzonder hoogleraar Onderwijskunde, in het bijzonder diversiteit en onderwijs vanwege de Vereniging Trustfonds EUR in de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine. 

 

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: EUR/foto: stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.