Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Schuldhulpverlening zelf doen of uitbesteden?

De gemeente is vanaf 1 juli 2012 door de komst van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening, verantwoordelijk voor de schuldhulpverlening aan burgers. Zij hebben de keuze om de schuldhulpverlening zelf te doen of uit te besteden. Voor beide keuzes valt iets te zeggen, maar ik denk dat de gemeente dat best zelf kan.
'De vraag is dus of de gemeente de regie beter moet organiseren'
'De vraag is dus of de gemeente de regie beter moet organiseren'

De gemeente wil zicht houden op het aantal vragen en de problematiek die speelt in haar gebied. Het is daarom belangrijk om het aantal vragen/meldingen in beeld te hebben. Daarnaast is het goed te weten hoeveel van deze vragen tot een verwijzing naar de reguliere schuldhulpverlening leiden. Welke burgers hebben een extra ondersteuning nodig en wie komt in aanmerking voor een minnelijk (of zelfs wettelijk) traject?

Fondsen, kerken, vrijwilligersorganisaties, bewindvoerders: al deze partijen zien het aantal vragen over financiën toenemen. Als de gemeente deze burgers niet aan het loket krijgt, is zij de regie kwijt en is er nauwelijks zicht op de problematiek en daarmee de geboden oplossingen. De kans is er dat deze burgers in een later stadium (met meer schulden en een grotere problematiek) alsnog bij de gemeente aankloppen. De inzet die dan nodig is om tot een gewenst resultaat te komen, kost meer tijd en geld. De vraag is dus of de gemeente de regie beter moet organiseren.

Om een beeld te krijgen van de totale problematiek zijn er, mijns inziens, twee mogelijkheden. Allereerst een onderzoek onder de burgers naar de omvang van de problematiek. Dit geeft een scherp beeld van de financiële vraagstukken die leven onder de bevolking. Op basis hiervan kan de gemeente een gericht beleid formuleren en actie ondernemen. Gericht afspraken maken met de instanties die preventief groepen benaderen en ondersteunen, voorkomt extra werk.

De tweede mogelijkheid is het organiseren van een laagdrempelig en benaderbaar contactpunt bij de gemeente. Burgers met financiële vraagstukken kunnen hier terecht en worden van hieruit doorverwezen. Zo heeft de gemeente zelf de regie over wie welke vraagstukken oppakt en wat er speelt.

Het is belangrijk dat de hulp aan burgers effectief en efficiënt gebeurt. De hulp moet gericht zijn en leiden tot een beheersbare situatie bij de burger. Deels kan dit door gebruik te maken van informatie en advies, deels door een efficiënte inrichting van het proces van schuldhulpverlening. Indien de burger die aan het loket verschijnt problemen ervaart, is het zaak snel te handelen. Hoe eerder de situatie beheersbaar is gemaakt, hoe groter de kans dat er een echte oplossing kan worden geboden. De gemeente kan hier een duidelijke rol in nemen. Om dit te organiseren is het belangrijk te weten wat er in iedere situatie moet gebeuren en dat de uitvoering hierbij optimaal wordt ondersteund. Een effectieve en efficiënte inrichting van de automatisering kan hierbij een goede ondersteuning bieden.

Daarnaast is het goed continu gevoel houden bij de kwaliteit en kwantiteit van de geboden dienstverlening. Hoeveel aanmeldingen zijn er per maand? Hoe snel worden mensen geholpen? Deze informatie moet op ieder willekeurig moment eenvoudig beschikbaar zijn. Zo is het altijd mogelijk om in te grijpen en bij te sturen.

Wanneer de gemeente de uitvoering strak organiseert, en daarmee grip en sturing houdt, ben ik ervan overtuigd dat dit veel kosten bespaart. Op tijd ingrijpen voorkomt onbeheersbare situaties die per definitie veel geld kosten. Voorbeelden hiervan zijn afsluiting van energie of ontruiming van een huis. Het houden van regie, en het efficiënt en effectief inrichten van de organisatie, voorkomt dat er moet worden ingegrepen een te laat moment. Het zelf uitvoeren en regie houden, stelt de gemeente in staat om preventief te werken met alle voordelen van dien.

Frederik Brand, Accountmanager Schuldhulpverlening Stratech

KWIZ/Stratech

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden