Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Hoe maak je een goed project selfsupporting?

Maatschappelijke projecten worden vaak tijdelijk gefinancierd of helemaal niet. Hoe kun je toch zorgen dat er geld is voor een goed idee om de samenleving verder te helpen? De nieuwe trend: alternatieve verdienmodellen voor maatschappelijke initiatieven. VSBfonds ondersteunt verschillende projecten die hiermee experimenteren.
Hoe maak je een goed project selfsupporting?
Foto: ANP

Veel goede maatschappelijke initiatieven zijn een aantal jaren succesvol, maar gaan ten onder omdat de financiering door een fonds of door de overheid stopt. Aternatieve verdienmodellen zijn in opkomst, zegt Senna Bouteba, Senior Adviseur Donaties Mens & Maatschappij bij VSBfonds. Een voorbeeld van een selfsupporting verdienmodel is de sociale onderneming. Waarom groeit dit soort initiatieven die zichzelf bedruipen? 'Omdat er maatschappelijke problemen blijven liggen, die mensen aanzetten om er iets duurzaam mee te doen.'

Selfsupporting

'Enerzijds is er voor de sociale sector veel minder geld beschikbaar', vervolgt Senna Bouteba. 'Er zijn veel projecten in de wijk die het goed doen, maar er is weinig geld. Mensen zoeken daarom naar mogelijkheden er zelf verder mee te gaan. Anderzijds merken wij ook een verandering in het denken in de samenleving. Mensen zijn meer gericht op "iets voor elkaar doen" en "samen delen". We gaan meer naar de kleinschaligheid van de buurt.'


Welk verdienmodel kun je gebruiken?

  1. Crowdfunding
    Je vraagt een bijdrage aan bekende en onbekende mensen om mee te doen in de financiering van het project. Behalve het te vragen aan familieleden en social media te gebruiken, kun je je project ook op een platform vermelden. Een voorbeeld van zo'n platform voor de sociale sector is www.voorjebuurt.nl. Mensen kunnen bijdragen en er zelfs iets voor terug krijgen. Dat kan een financiële vergoeding zijn of in natura, een bioscoopbon of een product bijvoorbeeld. Een voorbeeld van een project dat een crowdfundcampagne is gestart en ondersteund wordt door VSBfonds is: www.divadichtbij.nl.
  2. Deel- of ruileconomie
    Het idee is van de deeleconomie is dat je vraag en aanbod bij elkaar brengt. Zowel online als offline. Dat gebeurt vaak op vrijwillige basis, waardoor de kosten van de uitvoering laag blijven. Wie geholpen wordt, heeft ook de mogelijkheid een product of dienst terug te geven. VSBfonds heeft bijvoorbeeld het project burennetwerk ondersteund. Een ander voorbeeld is Thuis Afgehaald.

    Als je van koken houdt en graag anderen een lekkere maaltijd voorschotelt, waarom dan niet een paar keer in de week extra koken voor iemand in de buurt die dat zelf niet meer zo goed kan? Steeds meer thuiskoks die aangesloten zijn bij Thuisafgehaald zetten zich in voor een ander. Lees hier meer >>

  3. Coöperatie
    Alle deelnemers in een coöperatie investeren niet alleen in het bedrijf, maar doen zelf ook mee. Vaak wordt dit soort organisaties opgezet uit onvrede met grootschalige organisaties, waar de top de macht heeft. Mensen krijgen in een coöperatie zelf zeggenschap. Door de kleinschaligheid kunnen de kosten vaak laag gehouden worden. Een voorbeeld is een coöperatie van wijkverpleegkundigen, die in een wijk zelf de thuiszorg gaan uitvoeren.
  4. Social impact bonds
    Private partijen investeren in de aanpak van een maatschappelijk probleem dat de overheid veel geld kost. De overheid betaalt hen terug met het geld dat zij hierdoor bespaart. Vaak gaat het om projecten die hun effectiviteit al hebben bewezen. Op die manier wordt publiek geld niet risicovol besteed en ligt de focus op maatschappelijk rendement. Een voorbeeld is een jongerenwerkproject in de Rotterdamse havens.
  5. Commerciële inkomsten
    Wanneer je een maatschappelijk probleem wil aanpakken, en je wil niet afhankelijk zijn van subsidies en fondsen, kun je geld uit de markt halen. Door met het initiatief eigen inkomsten binnen te halen, kun je het zelfvoorzienend maken. Een voorbeeld zijn de wijkbedrijven, zoals het buurthuis dat door wijkbewoners wordt gerund. Zij verhuren de ruimte, of organiseren een commerciële catering om geld te verdienen waarmee het buurthuis in stand blijft.

    Meer informatie vind je op de website van VSBfonds >>

    Carolien Stam

    Eén reactie

    • AMJ Krakers

      Deze informatie is ietwat misleidend. Het enige echte verdienmodel in dit rijtje is nummer 5. Jammer is het dat dan hier de toevoeging commercieel wordt gebruikt die gelijk afschrikt. Sociaal Ondernemen en dit ook duurzaam doen betekent dat je een rechtstreekse ruil maakt tussen waarde en geld. Dus je hebt klanten en die betalen je. Voor veel sociale professionals lijkt dit lastig en misschien zelfs ondenkbaar maar dat valt mee! Je kunt dit gewoon leren.

    Of registreer je om te kunnen reageren.

    Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
    Voorwaarden