Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Bezuinigingen verpleeghuizen beperkt contact met bewoners

Bewoners van verpleeghuizen waarderen de verzorging en bejegening van het personeel hoog. Maar naast het hoge gemiddelde rapportcijfer - een 7,8 - blijkt ook dat bewoners vaak hun eisen bijstellen vanwege de hoge werkdruk van het personeel. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie.
Bezuinigingen verpleeghuizen beperkt contact met bewoners

Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen beoordelen hun verblijf en verzorging gemiddeld met een 7,8. Ze geven ruime voldoendes voor de wijze waarop het personeel hen bejegent en verzorgt en ze waarderen de woonomgeving met hoge cijfers. Toch blijkt uit de open interviews die de onderzoekers in tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen aangingen met bewoners, dat er van écht contact steeds minder sprake is.

Bijstellen
Uit het onderzoek: ‘Uw Mening Onze Zorg’ van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) blijkt dat bewoners over het algemeen tevreden zijn over het leven in verpleeg- en verzorgingshuizen. Maar ook dat ze hun zorgbehoefte bijstellen ‘omdat ze het al zo druk hebben’. Tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen werden bezocht door interviewteams, die van de bewoners 10.000 ervaringen optekenden. Daarnaast werden nog eens 40.000 ervaringen verzameld bij mantelzorgers en vrijwilligers.

Bezwaard
Uit de gesprekken met bewoners blijkt dat ze vinden dat de werkdruk erg hoog is en ze daardoor vaak langer moeten wachten. Bewoners voelen zich om die reden extra bezwaard om hulp te vragen. Een bewoner stelt het aldus: ‘Als ik heel erg lang moet wachten, dan probeer ik wel eens zelf te gaan douchen. Terwijl ik dit eigenlijk niet meer zelf kan. Ik durf dan niet nog een keer te bellen, er kan wel iemand op sterven liggen.’

Loyaal
Verpleeg- en verzorgingshuizen richten zich vooral op de noodzakelijke verzorging. Maar de ervaring van cliënten is dat op veel alledaagse zaken wordt bezuinigd. De NPCF constateert dat bewoners geneigd zijn loyaal te zijn aan de instelling waar ze verblijven, en dat ze milder oordelen dan buitenstaanders. Daarom is het volgens de NPCF erg belangrijk dat instellingen hun bewoners nadrukkelijk de gelegenheid geven om vrijuit te zeggen wat zij echt van de zorg- en dienstverlening vinden.

Zinvol
Met de reacties van de bewoners kunnen instellingen concrete aanknopingspunten krijgen om de zorg te verbeteren. De NPCF roept instellingen op het gesprek met cliënten te voeren om er zo achter te komen wat goed gaat en wat knelt. ‘Cliënten willen niet alleen goede zorg, maar ook zinvolle activiteiten en aandacht. Instellingen moeten meer aandacht geven aan de wensen van bewoners. Bijvoorbeeld door creatief om te gaan met beschikbare middelen en meer samen te werken met vrijwilligers en welzijnsinstanties.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: NPCF foto: ANP Ed Oudenaarden

Carolien Stam

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    fhm santing

    hallo
    het artikel lezende en tv gezien maar het belangrijkste is dat ik zelf in de zorg werk
    wat mij het meest stoord is dat we een hoog cijfer krijgen terwijl er steeds meer bezuigd wordt en daarvoor op het welzijn van ouderen
    en de tijd om iemand te wassen en aan te kleden wordt ook steeds meer beperkt
    ik werk bij thuis van een insteling dus meest in de in en aanleun woningen als je ziet hoeveel mensen daar met depressies en pg problematiek wonen maar waar een stukje welzijn niet meer geindiceerd wordt
    is echt schrijnend en wordt steeds erger
    dan lijkt het wel of we het allemaal zo goed doen en laten we op tv zo leuk zien wat allemaal wel kan maar ze laten geen verpleeghuizen zien waar mensen misscien nog wel met 3 personen op 1 kamer wonen want die zijn er vast nog wel in nederland
    in de gevangenis is het beter voor elkaar
    die hebben tenminste allemaal een eigen kamer met tv en misschien ook nog wel een computer ze komen dan niet zo vaak buiten mmmmmmmmmmmaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrr veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel
    mensen die in een instelling wonen en geen of familie ver wonen komen soms weken niet buiten hun voordeur
    gr

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden