Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Minder leerlingen verlaten school te vroeg

Het aantal leerlingen dat voortijdig is gestopt met de school, is in het schooljaar 2009-2010 met drieduizend gedaald tot 39.600. Vooral in het middelbaar beroepsonderwijs zijn er nog te veel instellingen die niet genoeg hun best doen hun leerlingen binnenboord te houden. Dat heeft minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) woensdag laten weten.
Minder leerlingen verlaten school te vroeg

Ruim de helft van de mbo-instellingen blijkt spijbelen nog niet voldoende te melden. Door verzuim neemt de kans op schooluitval toe. Scholen die een loopje nemen met de wettelijke plicht om bij verzuim aan de bel te trekken, kunnen de onderwijsinspectie op bezoek krijgen. Hun hangt straks ook een boete boven het hoofd, kondigt Van Bijsterveldt aan.

Haaglanden

De minister mikt erop dat volgend jaar nog hoogstens 35.000 leerlingen voortijdig de lessen voor gezien houden. Dat betekent een halvering vergeleken met 2002. Vooral de regio Haaglanden valt op in de cijfers. Daar is men er in geslaagd om het aantal voortijdig schoolverlaters sinds 2005-2006 met bijna 30 procent terug te dringen.

Prioriteit

Bij de ROC’s laten twaalf koplopers een daling van 25 procent of meer zien sinds 2005. Het betreft kleine en grote ROC’s, buiten en binnen de Randstad. Het terugdringen van het aantal jongeren dat zonder diploma de schoolbanken verlaat, is een van de prioriteiten van het kabinet. Het streeft ernaar het aantal voortijdig schoolverlaters verder terug te dringen naar 25.000 in 2016.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg + Welzijn op Twitter >>


Bron: ANP/Foto:ANP/Koen Suyk

Foto

  • Minder leerlingen verlaten school te vroeg

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden