Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Bureaus Jeugdzorg wijzen hulpvragen van ouders af

Steeds meer hulpvragen van ouders worden door Bureau Jeugdzorg afgewezen. Uit cijfers van brancheorganisatie MOgroep blijkt dat bijna 40 procent van de aanmeldingen niet wordt geaccepteerd. Dat meldt De Volkskrant. Niet bekend is of ouders en kinderen daarna bij een andere instantie terechtkomen voor hulp.
Bureaus Jeugdzorg wijzen hulpvragen van ouders af

Het aantal aanmeldingen bij de Bureaus Jeugdzorg is de afgelopen jaren voortdurend gestegen. In 2005 werden 58 duizend aanvragen gedaan voor hulp; in 2009 was dat gestegen tot ruim 100 duizend. Dat is een verschil van ruim 70 procent. Maar het aantal mensen dat daadwerkelijk hulp kreeg van Bureau Jeugdzorg, steeg slechts met ruim 20 procent. Aldus het Volkskrantbericht.

Capaciteit
Brancheorganisatie MOgroep Jeugdzorg – sinds 1 januari Jeugdzorg Nederland - kan niet verklaren waarom steeds meer ouders worden afgewezen. Volgens een woordvoerster is capaciteitsgebrek bij bjz in elk geval niet de oorzaak: ‘Vermoedelijk worden ouders steeds vaker doorverwezen naar lichte opvoedhulp die door de gemeente wordt aangeboden.' Harde gegevens daarover ontbreken echter.

Doorverwezen
De meeste ouders kloppen niet uit eigen beweging bij Bureau Jeugdzorg aan, maar komen er terecht op advies van een leraar, arts, de politie of de GGZ. Kennelijk worden zij vervolgens toch weer doorverwezen naar een ander loket. Van de 100 duizend hulpvragers is maar een vijfde uit eigen beweging naar Bureau Jeugdzorg gekomen.

Specialistisch
Cecile Jenneskens van Bureau Jeugdzorg Utrecht stelt in de Volkskrant dat veel problemen waarmee mensen aankloppen, niet ernstig genoeg zijn. 'Bureau Jeugdzorg is er voor de gespecialiseerde hulp: een medisch kinderdagverblijf, specialistische dagbehandeling. Voor lichtere problemen sturen we ouders vaak door naar bijvoorbeeld het maatschappelijk werk.'

Gemeenten
Dat geldt ook voor Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland, zegt directeur Maud Groenberg. 'Vooral de grotere gemeenten hebben steeds meer eigen aanbod voor lichte opvoedhulp. Maar nog niet alle doorverwijzers, zoals artsen of onderwijzers, weten precies waar je moet zijn voor welke hulp.'

Trend
De gemeentelijke Centra voor Jeugd en Gezin zouden eigenlijk het eerste loket worden voor ouders met een vraag of probleem. In de praktijk werkt het blijkbaar nog niet zo. Het is wel een trend dat problemen dichter bij de mensen thuis worden opgelost, zegt Jan Dirk Sprokkereef, directeur van Bureau Jeugdzorg Friesland. 'Maar de Centra voor Jeugd en Gezin zijn nog erg in oprichting. Lang niet iedereen weet ze te vinden. Dan is het dus niet gek dat Bureau Jeugdzorg veel ouders terugverwijst.'

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.



Volg Zorg+welzijn op Twitter

Bron: De Volkskrant/Foto: ANP/Robin Utrecht

Foto

  • Bureaus Jeugdzorg wijzen hulpvragen van ouders af

Carolien Stam

Gerelateerde tags

5 reacties

  • no-profile-image

    Minderen opvoeden, daar zijn boeken over geschreve

  • no-profile-image

    Paul van der Klein

    Toegankelijkheid van het maatschappelijk werk is lang niet overal optimaal vanwege de wachtlijsten en beperkte mogelijkheden...
    Ik vrees voor opnieuw een verslechtering van het imago van de hulpverlening.

  • no-profile-image

    Frank de Koster

    Hoop na het lezen van dit verhaal dat het standaard is dat ouders die hulp geweigerd worden hier tegelijk een goed vervangend adres aangeboden krijgen. Waarbij naast de hulpvraag vaqn de ouders BJZ zo vriendelijk is om hierbij de weigering ondernouwd en de dooe hen aangeboden instantie voldoende informeert.

  • no-profile-image

    gwehkamp

    Wat is nu eigenlijk gemeten?
    Is bij deze getallen betrokken, dat BJZ indicaties voor de AWBZ verricht?
    Zo ja dan worden appels en peren vergeleken.
    AWBZ-zorg is namelijk wettelijk gezien geen jeugdzorg.

  • no-profile-image

    E.Wulfsen

    Ik ben benieuwd hoe dan de doorverwijzing plaatsvindt. Als we willen voorkomen dat mensen van het bekende kastje naar de muur worden gestuurd, moet het CJG de vraag doorspelen naar de betreffende instantie die hulp kan bieden en deze instantie zou dan contact moeten opnemen met de hulpvrager. M.a.w. CJG hoort de vraag aan en stuurt DE VRAAG door en niet de hulpvrager, want die moet dan opnieuw het probleem vertellen.
    We willen toch 1 loket?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden