Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Het wordt nooit wat met het EPD

De nummer één energievreter in de zorgverlening is het EPD. De eerste zin uit de folder van een willekeurig EPD: ' ... is gebouwd vanuit de filosofie van procesondersteuning op basis van bronregistratie. Hiervoor leg je alle procesvariabelen vooraf in het systeem vast. Denk daarbij aan verrichtingen, tarieven en systeeminstellingen voor bijvoorbeeld indirecte tijd...'
'We lossen het probleem niet meer op met nog een stukje duct tape, maar pakken we de fundering aan'
'We lossen het probleem niet meer op met nog een stukje duct tape, maar pakken we de fundering aan'

Het EPD is vooral een administratie gericht op registreren en verantwoorden. Er worden verwoede pogingen gedaan om het EPD een bruikbaarder en breder inzetbaar systeem te maken. Met portalkoppelingen, een mooiere layout, speciale cockpits voor behandelaren en meer van dit soort zaken proberen we er nog wat van te maken.
Maar ik daag u uit om zonder handleiding en zonder kennis van allerlei financieringssystemen eens een uurtje werk te verantwoorden in het EPD...

Het EPD is ondanks alle goede bedoelingen niet het stuk gereedschap dat cliënten en behandelaren helpt met en ondersteunt bij het herstellen. Dat gaat het ook nooit worden, zolang er wordt bijgebouwd op een achterhaald fundament. Het fundament is en blijft een 'administratiesysteem gericht op planning en control'.

Laten we buiten de gebaande paden denken en terug gaan naar wat we nu eigenlijk zouden willen van een EPD.

• Wie is dan echt de baas van het EPD? De behandelaar, de organisatie, of de cliënt die volop in zijn eigen kracht moet worden gezet en eigen regie krijgt? Het EPD-denken is ontstaan in de tijd dat de behandelaar ver boven de patiënt stond, nu gaan we meer naar een tijd van gelijkwaardigheid. Het EPD, het patiëntendossier, is dus van de patiënt.

• Is het administreren nog wel een primair onderdeel van de toolkit die cliënt en behandelaar ondersteunt bij het herstellen? Kan het administreren, plannen, factureren en controleren van behandelaren, als secundaire handeling, niet gescheiden worden van het EPD? Weg ermee!

• Begrijpelijk dat wij in Nederland willen weten waar onze zuur verdiende kredieten aan worden besteed, maar elk vertrouwen overboord gooien en steeds meer verantwoording vragen, houdt behandelaren van het echte werk af. Welke eisen van een verzekeraar zijn echt relevant voor het herstel van de cliënt? De voortgang afgezet tegen de geïnvesteerde tijd. Dat hoort thuis in het EPD en meer niet.

Laten we met een schone lei beginnen.

In de praktijk stel ik deze kritische vragen regelmatig en krijg ik gelukkig steeds meer bijval. Daarom heb ik in samenwerking met een aantal partners besloten om het rigoreuzer aan te pakken. We lossen het probleem niet meer op met nog een stukje duct tape, maar pakken we de fundering aan. Eens kijken of het binnenkort energie gééft als we het over een EPD hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden