Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

GGZ-patiënt hoeft niet op de wachtlijst

Als een ggz-patiënt op de wachtlijst komt in de specialistische zorg, dan kun je dat melden bij de zorgverzekeraar. Die kan en moet doorverwijzen naar een andere zorgaanbieder.
ambulante ggz
De zorgverzekeraar heeft zorgplicht en moet een verzekerde doorverwijzen naar een zorgaanbieder die wel ruimte heeft. - Foto: iStock

Maximaal 4 weken mag er zitten tussen het moment dat een patiënt belt met een behandelaar en het moment van de eerste afspraak. Dat is een van de normen voor de wachttijden die zijn afgesproken in de ggz. Als een patiënt niet zo lang op behandeling kan of wil wachten, dan kan hij dat melden bij de zorgverzekeraar, die heeft zorgplicht en moet een verzekerde doorverwijzen naar een zorgaanbieder die wel binnen 4 weken ruimte heeft.

Gespecialiseerde ggz

Dat meldt de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit), die toeziet op de uitvoering van de zorg. De NZa heeft de wachttijden in de gespecialiseerde ggz in kaart gebracht. Zorgaanbieders zien vooral wachttijden voor de diagnoses persoonlijkheidsstoornissen, stemmingsstoornissen en autisme. Consumenten melden ook dat zij bij bepaalde diagnoses langer moeten wachten. Patiënten met een autistische stoornis bijvoorbeeld wachten vaak langer dan zes weken op de start van de behandeling.

Dit zijn de normen voor wachttijden in de ggz. Lees meer>>

Wachttijd

Uit het onderzoek blijkt ook dat lang niet alle zorgaanbieders melden als patiënten langer dan de normtijd bij hen moeten wachten. Patiënten zelf trekken zelden aan de bel bij hun verzekeraar als ze langere tijd op een wachtlijst terecht komen. Daarom hebben, aldus de NZa, verzekeraars onvoldoende zicht op de wachttijden en kunnen dan moeilijk een alternatief bieden aan de patiënt.

Meldpunt

Overigens geeft 67% van de consumenten aan dat zij wel binnen vier weken terecht kunnen bij een zorgverlener en dat binnen zes weken de behandeling begint. Er is een meldpunt voor patiënten die langer dan 6 weken moeten wachten op hun behandeling. Het zou goed zijn, aldus de NZa, als zorgaanbieders de wachttijden op hun website melden. Dan kunnen patiënten zien waar ze wel en waar ze niet snel terecht kunnen. Bovendien moeten zorgaanbieders hun wachttijden melden aan de zorgverzekeraars, die dan een beter beeld hebben en eventueel extra ggz-zorg kunnen inkopen.

Consumenten die langer dan de normtijd op een ggz-behandeling moeten wachten kunnen dat hier melden>>

De geestelijke gezondheidszorg wil een derde minder bedden in 2020. Dat doet de ggz door ambulante zorg in te zetten. GGZ-patiënten zullen meer zelfstandig gaan wonen in de wijk. Lees meer>>

Carolien Stam

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden