Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Kinderpostzegels en Zelfstandige Professionals

De voordeurbel gaat. Als ik opendoe, staan er twee kinderen met ieder in hun hand de bekende envelop van de Kinderpostzegels. Een jongen en een meisje. Tegelijk roepen ze: wilt u kinderpostzegels kopen? En dan is er ruzie. ‘Ik was eerst. Nee, ik was eerst. Het is mijn buurvrouw. Dat maakt niks uit. Jij hebt al meer verkocht dan ik. Nu mag ik.’
Kinderpostzegels en Zelfstandige Professionals

De vorige keer blogde Anneke over wel of niet voor jezelf beginnen >>

Mmmm, wat is wijsheid? Ik kijk het even aan. Helaas komen de kinderen er niet uit. Ik spreek met ze af dat ze het eerst samen uitvechten en dat de ‘winnaar’ daarna weer mag aanbellen. Dat werkt.  De jongen belt weer aan. Iets verderop staat het meisje beteuterd te kijken. Probleem opgelost?

Om eerlijk te zijn: echt leuk vond ik het niet die ruziënde kinderen. Natuurlijk, ik ben ook moeder en ruzie hoort bij het leven. Maar wat zit me dan dwars? Ik doe mijn ogen dicht en probeer bij mijn gevoel te komen. Pas dan durf ik het toe te geven: ik had veel liever bij het meisje gekocht. Het meisje woont om de hoek en is een vrolijk kind wat altijd groet als ik met Sas langs loop. Ze zingt op haar fiets en speelt vaak op straat met een bal.

Maar had dat gekund: gewoon de ruzie afkappen en kiezen voor het meisje? Ik weet het echt niet. En dan springen mijn gedachten naar een superfijn gesprek wat ik afgelopen week had met Hans van Ewijk. Aanleiding voor ons gesprek was mijn boek ‘Hier Sta Ik Voor! marketing en profilering voor sociale professionals’. We spraken over Zelfstandige Professionals. Die net als huisartsen in de wijk hun eigen praktijk hebben. Zodat hun klanten kunnen kiezen: jou vind ik leuk dus door jou wil ik geholpen worden.

Raar idee? Eigenlijk niet. Want een goede relatie is het hoofdbestanddeel van vertrouwen. En vertrouwen heb je nodig om goede hulp te kunnen geven. ‘Vermarkten’ doe je altijd op het verschil, op wat jou onderscheidt van de rest.

Het meisje had dit goed begrepen zonder dat ze hier natuurlijk bewust mee bezig is. Het gaat om gewaardeerd worden om wie je bent, gezien worden. En dat die waardering wordt uitbetaald in een koop. En dat je de koop niet kwijtraakt aan de concurrent.

En dan weet ik eindelijk mijn punt: Mensen doen zaken met mensen en het liefst aardige. Zo zeg ik het altijd in mijn trainingen. Ik had zonder schroom willen kiezen voor het meisje in het vertrouwen dat anderen voor de jongen kiezen. En klanten zouden zonder schroom mogen kiezen voor hun favoriete welzijnswerker. De vraag die dan nu nog openstaat: hoe kun jij ze daarbij helpen? Ik lees het graag.

Vorig artikelPássend passend onderwijs
Volgend artikelOpbouwwerker als smeerolie
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.