Column: Werk samen om jongeren echt te bereiken

Jongerenwerkers reageren op de coronacrisis met een tsunami aan initiatieven. De een geslaagder dan de ander. In plaats van met elkaar te concurreren zouden we van elkaar moeten leren, vindt adviseur jongerenwerk William Miero.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: William Miero

Een van de lichtpuntjes tijdens de huidige crisis vind ik het depolitiseren. Adviezen van de experts worden door onze regering opgevolgd. Dit voorbeeld zouden we in welzijnsland bij een eventuele volgende crisis kunnen volgen, want er gaat heel veel goed, maar het kan in mijn ogen nog beter.

Initiatieven tsunami

Na het uitbreken van COVID-19 is er een nieuwe situatie ontstaan die vraagt om innovatieve ideeën en effectieve aanpakken. Landelijk zag ik een tsunami aan initiatieven, foto’s en video’s die op de verschillende socialmedia-kanalen werden gedumpt. Ik zag heel mooie dingen gebeuren, zoals de versnelde ontwikkeling van het online werken, het platform Keda Kas van Gilberto Morishaw en de mooie werkvormen van You!nG.

Missers

Ik zag ook missers, zoals balsporten waarbij verschillende mensen dezelfde bal vasthielden zonder handschoenen aan. Of de tientallen waarschuwingsvideo’s waarin volwassenen jongeren verzoeken thuis te blijven – video’s waar amper jongeren in voorkomen. Wie de jeugdcultuur kent, weet dat dit soort video’s weinig effect zullen hebben.

Creatieve armoede

Het liet een beetje de creatieve armoede binnen onze sector zien. Ook moesten we na een onderzoek van een dertigtal challenges concluderen dat deze in veel gevallen niet of nauwelijks aanslaan. Ze worden niet gemonitord of geëvalueerd, net als de meeste activiteiten. Het lijkt er soms op of we maar wat doen. Schieten met hagel.

Betrek jongeren

Dat activiteiten niet aanslaan, kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat activiteiten helaas nog steeds worden bedacht door professionals zonder dat daarbij genoeg jongeren worden betrokken. Een tweede oorzaak kan zijn dat professionals geen aansluiting vinden bij platforms die door jongeren worden bezocht of gerund. Je kan zelf een Instagramaccount openen omdat veel jongeren een account hebben, maar als ze je niet weten te vinden houdt het op. Een derde oorzaak is dat we het graag allemaal zelf doen. De professional kijkt hooguit naar wat mensen die hij goed kent uit dezelfde sector. Je krijgt daardoor een incestueus aanbod.

Aanbestedingen

Welzijn is een conservatieve sector waarbij alle organisaties toch vooral willen laten zien dat het bij hen allemaal heel goed geregeld is. Iemand die zegt dat het idee van een concullega misschien wel beter is of iemand die om advies vraagt om het eigen aanbod te verbeteren, ben ik zelden tegengekomen. In de politiek zijn het de verkiezingen die keuzes kunnen bepalen, in welzijnsland zijn het de volgende aanbestedingen, al zal niemand dat hardop zeggen. Helaas worden er niet altijd de juiste keuzes gemaakt voor de mensen waar we het allemaal voor doen als het winnen van verkiezingen of aanbestedingen leidend is.

Kritiek

Wat opvalt is dat er weinig ruimte is voor (opbouwende) kritiek. Alles dat we doen dat met Corona te maken heeft wordt ontvangen met een ‘WAUW’ en ‘TOP’. Mensen die wel kritisch zijn houden zich stil of doen om belangen van de organisatie mee aan het hosannagebeuren. Kritiek lijkt not done, want iedereen werkt toch zo hard en bedoelt het goed.

Specialistengroep

Eigenlijk zou er in een crisis als deze net zo’n specialistengroep gevormd moeten worden als ons kabinet heeft gedaan. Een groep bestaande uit een vooraanstaand psycholoog en pedagoog, het beste creatieve communicatiebureau, een jongerenvertegenwoordiging, een ervaren jongerenwerker, een paar influencers en de beste video- en muziekproducenten die er te vinden zijn.

Effectief programma

Die groep komt tot een innovatief en (vermoedelijk) effectief programma gebaseerd op resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en ervaringen direct van jongeren en niet op basis van de gedachte ‘wij doen dit werk al zo lang, dus wij weten wat het beste is voor de jeugd’. Dit landelijke aanbod kan lokaal op maat worden gesneden, maar de specialisten bepalen. Wij volgen hun adviezen over hoe, wat en wanneer we het beste de verschillende beschikbare middelen in kunnen gaan zetten en hoe er gemonitord wordt. Op die manier kunnen wij het belangrijke werk dat we doen met en voor de jeugd nog beter uitvoeren dan nu al het geval is.

William Miero is betrokken bij het jongerenwerk van MIERO als adviseur en coach. 

Lees al onze artikelen over corona hier >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.