Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: Wijkteams, wat u kunt leren van het Amerikaanse leger?

Stoere Amerikaanse soldaten versus vriendelijke beroepskrachten in een wijkteam. Het Amerikaanse leger en sociale wijkteams verschillen dag en nacht van elkaar. Toch kun je als wijkteam iets leren van het Amerikaanse leger.
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer ging Fawzi in op de vraag hoe je eenzaamheid onder ouderen kunt bestrijden >>

Het valt mij op dat er in wijkteams heel veel wordt geëvalueerd. Vaak onderling tussen teamleden en bijna nooit gezamenlijk. Dat is jammer, omdat je van met elkaar evalueren heel veel kunt leren. Het helpt je om cliënten nog beter te helpen en ondersteunen. Bovenal helpt het je om te groeien als professional.

After Action Review

Een paar jaar geleden werd ik door een oud-collega geattendeerd op de methode After Action Review (AAR). Het Amerikaanse legert maakt sinds jaar en dag gebruik van deze evaluatiemethode. Aan de hand van vijf eenvoudige vragen worden militaire missies geëvalueerd. Ook voor wijkteams is de After Action Review heel goed bruikbaar.

Aanpak

Ieder wijkteam bepaalt na afloop van een activiteit of een AAR nodig is. De focus in een AAR ligt op lessen die zijn geleerd (wat) en het leerproces (hoe en waarom). Je kunt het AAR samen met collega’s uitvoeren aan de hand van de volgende vijf vragen:

  1. Wat was het plan?
    Reconstrueer met elkaar de kernpunten van de activiteit. Sta uitgebreid stil bij gebruikte methoden en technieken, geldende protocollen en eventuele risico’s.
  2. Wat is er werkelijk gebeurd?
    Reconstrueer met elkaar wat er daadwerkelijk gebeurd is. Hierbij kunnen de volgende vragen helpen: Wat hebben we gedaan? Wat heeft het opgeleverd? Wat waren de grootste teleurstellingen, tegenvallers en problemen?
  3. Waarom gebeurde het?
    Analyseer de belangrijkste overeenkomsten en de verschillen tussen het plan en de werkelijke gebeurtenissen en zoek naar het waarom daarvan. Hierbij kunnen de volgende vragen helpen: Wat werkte en waarom? Wat ging moeizaam en waarom? Wat werkte niet en waarom?
  4. Wat kunnen wij als wijkteam leren van deze ervaring?
    Stel als wijkteam de vraag wat je op basis van deze ervaring leert en een volgende keer kunt gebruiken. Richt je hierbij zowel op wat wel werkte als wat niet werkte. Het is pas een les als de waaromvraag beantwoord is. Waaromvragen die in het team niet opgelost kunnen worden, zijn ook een geleerde les.
  5. Zijn er eventueel leerpunten die we met anderen willen delen?
    Bedenk welke leerpunten of ervaringen je als wijkteam zou willen meegeven aan andere wijkteams.

Op welke manier hebben jullie evaluaties in het wijkteam georganiseerd?  Laat het mij weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.