Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Column: Kijk ons eens digitaal zijn!

Door de coronacrisis gaat het sociaal domein massaal digitaal. Hans Versteegh, wijkteammanager en schrijver van het boek Digivaardig sociaal werk, becomplimenteert de omslag en daagt ons uit.
Hans Versteegh is blogger bij Zorg+Welzijn

In maart 2020 ging er een shock door het sociaal domein. Net als de rest van Nederland zaten we ineens bijna allemaal vanuit huis te werken. Onze locaties sloten de deuren, onze kantoren werden verboden gebied. Ons werkgebied werd een computerscherm De schappen waren leeg en de kinderen thuis.

Online platforms

In die chaos probeerde iedereen de dienstverlening op peil te houden. We belden onze doelgroep op, om daar toch nog contact mee te kunnen hebben. Massaal grepen we naar bekende online platformen om hulp oproepen op te vangen en hulpbieders daaraan te koppelen.

Beeldbellen

En we gingen beeldbellen, heel veel beeldbellen. WhatsApp, Skype, dat kenden we al een beetje maar daar deden we eigenlijk niet veel mee. En iedereen ging Zooomen. Leuk om je collega’s allemaal bij elkaar te zien. Ongegeneerd binnenkijken in hun huizen. We werden fans, ook al werd meteen duidelijk dat het platform qua beveiliging zo lek als een mandje was en ook een vervelend linkje met Facebook had.

Privacy

Ook fijn dat de doelgroep op de bekende online platformen best goed te bereiken bleek. Dat op zich was al een ontdekking. Hierdoor gesterkt gingen wij daar ook massaal gebruik van maken. Tot de betweters ons informeerden dat dit vanuit privacy toch niet zo in de haak was.

Lijstjes

Ok, wat dan wel? Tal van lijstjes met alternatieven verschenen, die wel of juist niet voldeden aan NEN7510 en ISO27001. Je zag door de bomen het bos niet meer. En waren die wel net zo gebruiksvriendelijk? Oh, moet je daarop wél een account aanmaken? Nee, dat ging vast niet werken voor de doelgroep (en zelf vonden we dat ook maar gedoe). Skype for business? Klinkt ingewikkeld. Teams dan? Daar heeft iedereen het over.

Camera uit

Ondertussen Zoomden en appten we door. Je moest wel. En eigenlijk was je ook wel trots dat het je steeds beter afging. Dat je doorkreeg hoe je in een meeting kon komen, dat je zelf je microfoon en camera uit kon zetten, om even snel koffie te halen. Je moest alleen oppassen dat ze je pyjama niet zagen wanneer je opstond. Kijk ons nou eens lekker digitaal zijn!

Bravo!

Heel goed, zeker! Bravo! Geweldig dat je het volhoudt en er ook handiger in bent geworden. Grandioos. Want het is echt even schakelen.

Nog meer?

Wat heb je nog meer ervaren de afgelopen weken? Heb je misschien gemerkt dat je snel gemaakte voorlichtingsvideo’s goed bekeken zijn? Heb je gemerkt dat mensen helemaal niet raar reageerden toen jij als professional actiever werd op dat buurtplatform? Dat ze dat eigenlijk heel logisch vonden? Heb je misschien gemerkt dat de begeleiding die je face-to-face gaf ook via een online gesprek bij de cliënt aankomt? Oké, je mist misschien nog wat gesprekstechniek, maar het is te doen en het werkt.

Ik daag je uit

Er kan nog zo veel meer. Ik daag je uit: wat heb jij jarenlang op een bekende manier gedaan, maar zou je kunnen aanvullen of zelfs vervangen door een digitale variant? Probeer het eens uit. Kijk hoe het gaat, leer er van en zet de volgende stap. Ik hoor graag je bevindingen. Zet ze hieronder of mail naar info@welzijn30.nl.

Je bent goed bezig, chapeau! Maar … ben je er al?

Meer weten over digivaardig sociaal werken? Lees dan ook het boek van Hans Versteegh.
Vorig artikelColumn: De strijd tussen de maatregelen en het hart
Volgend artikelColumn: Als team navigeren naar het nieuwe normaal
Hans Versteegh (1969) is social media trainer en business-coach voor sociaal werkers, die worstelen met de professionele inzet van online media. 'Social media hebben mijn professionele isolement doorbroken'. In zijn 25 jaar als sociaal werker ontdekte hij al de voordelen van social media toen niemand daar nog mee bezig was. Zoals kortere lijnen met bewoners, collega’s en ketenpartners, grotere zichtbaarheid en netwerkcontacten warmer houden. Uiteindelijk leidde dit tot zijn eigen bedrijf, Welzijn 3.0. Hij heeft inmiddels vele sociaal werkers getraind en gecoacht en is betrokken bij verschillende innoverende initiatieven en samenwerkingsverbanden in welzijn, sociaal wijkteams, online hulpverlening en hoger onderwijs. Zijn thema’s: social media, ondernemend werken, profileren, digitale kloof en innovatie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.