Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog: 10 sociale media doelen voor het wijkteam

Wat zijn de sociale media doelen van jullie wijkteam? In de praktijk zie ik veel wijkteams die geen sociale media doelen voor hun team hebben geformuleerd, waardoor ze niet effectief communiceren met hun doelgroep. Daarom doe ik je in dit blog 10 sociale media doelen cadeau.
Fawzi Salih is blogger bij Zorg+Welzijn

De vorige keer ging Fawzi in op de vraag waarom sociale media belangrijk zijn voor het wijkteam >>

1. Naamsbekendheid vergroten

Zorgen dat meer cliënten het wijkteam kennen. Als de cliënt op het moment dat een vraag ontstaat al van het wijkteam heeft gehoord, of liever nog, direct aan het wijkteam denkt en contact opneemt, is jullie missie geslaagd. Dit gaat voornamelijk om cliënten die nog nooit een vraag aan het wijkteam hebben gesteld. Ook voor bestaande cliënten is het belangrijk dat het wijkteam op het netvlies blijft staan. Als het wijkteam uit beeld verdwijnt, loop je het risico dat zij een volgende keer hun problemen zelf oplossen. Dit met alle negatieve gevolgen van dien.

2. Contactmomenten genereren

Sociale media zijn bij uitstek geschikt om cliënten te verleiden contact met het wijkteam op te nemen. Denk hierbij aan het downloaden van een brochure, aanmelden voor een workshop of het aanmelden voor een hulpgesprek.

3. Cliënten behouden

Sociale media bieden veel praktische mogelijkheden om de band met je bestaande cliënten te managen en er zelfs voor te zorgen dat ze meer gebruik gaan maken van de dienstverlening van het wijkteam. Maak het bijvoorbeeld mogelijk dat cliënten via Skype, Facebook Messenger of WhatsApp contact met het wijkteam kunnen opnemen.

4. Service verbeteren

Sociale media geven je de gelegenheid om proactief te luisteren naar je cliënten en effectief op hun verzoeken in te spelen. Vaak kun je cliënten via sociale media sneller helpen en kun je een positievere ervaring creëren tegen vaak lagere kosten. Hoe zou het bijvoorbeeld voor je zijn om een besloten Facebookgroep op te richten voor oud-deelnemers van de cursus ‘Communiceren met pubers’? Met een besloten Facebookgroep bied je ouders een podium om kennis en ervaringen uit te wisselen. Bovenal kun je rechtstreeks vragen beantwoorden en op tijd ingrijpen als een thuissituatie uit de hand dreigt te lopen.

5. Reputatie verbeteren

Dit doel gaat over het beeld dat cliënten van je wijkteam hebben. Terwijl het bij het vergroten van naamsbekendheid gaat om kwantiteit (hoeveel potentiële cliënten kennen je?), gaat het bij reputatie om inhoud: waar associëren cliënten je wijkteam mee?

6. Beïnvloeders betrekken

Gerichte inzet van sociale media kan je helpen om beïnvloeders te betrekken. Hierbij kun je denken aan onder andere ‘bekende’ burgers in je gemeente met veel volgers op sociale media.

7. Inzicht vergroten

Cliënten worden steeds opener over wat ze doen en hoe ze dat doen. Meer dan ooit kun je luisteren naar je cliënten en ervan leren. Je kunt bijvoorbeeld cliënten op Facebook of Twitter vragen waar ze tegenaan lopen in de communicatie met hun puberzoon of –dochter.

9. Collega’s werven

Je kunt sociale media gebruiken om nieuwe collega’s te werven voor het wijkteam. Maak op YouTube een filmpje over de dagelijkse praktijk in het wijkteam, zodat nieuwe collega’s een eerste indruk krijgen.

10. Medewerkers betrekken

Veel professionals in het wijkteam zijn actief op Facebook, LinkedIn, Twitter en andere sociale media. Profiteer van deze aanwezigheid en vraag collega’s om berichten van het wijkteam te verspreiden via hun eigen sociale media.

Wat zijn jullie sociale media doelen? Laat het me weten via f.salih@kennis-express.nl of via https://www.twitter.com/jeugdbeleid

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.