Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Doodnormaal is niet aantrekkelijk

In Amsterdam vroegen welzijnswerkers de afgelopen week samen met de bond steun voor hun goede werk onder het motto Hart voor de Stad. Op twitter zag ik de volgende tweet voorbij komen van @benhoogendam:
Doodnormaal is niet aantrekkelijk

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

“overwegende gedachte nav #hartvoordestad: waarom zien ambtenaren/politici het doodnormale en juist daarom superwaardevolle #welzijn niet?”

Hier is het antwoord: omdat doodnormaal niet aantrekkelijk is! En dat is precies waar wij last van hebben! We worden niet gezien omdat het doodnormaal is dat we er zijn. Als een meubelstuk dat al jaren in de woonkamer staat. Totdat het ineens in de weg staat en je je eraan gaat irriteren. En opeens ziet dat het wel heel erg sleets is geworden.

Superwaardevol associeer je niet met doodnormaal. Onderscheidende, sterke merken, die zijn aantrekkelijk! Daar wil je mee gezien worden, daar wil je bijhoren, die wil je kopen. Ze zijn sexy, gewild en bedienen een hongerige markt.

En dan ook nog dit: superwaardevol is nooit goedkoop. Als welzijn echt superwaardevol is dan moeten we onze diensten niet voor een dubbeltje verkopen maar hoge prijzen gaan vragen. Omdat we superwaarde leveren.

Dus, welzijnswerkers in Amsterdam, professionals, managers en directeuren, aan de slag! Ontworstel je aan het doodnormale en laat zien dat je superwaardevol bent. Hierbij voor jullie enkele tips:

1. Maak jouw diensten exclusief voor een exclusieve groep klanten. Als jij jouw diensten aan iedereen aanbiedt is de kans groot dat je voortdurend compromissen sluit om jouw dienst voor iedereen toegankelijk te maken. Maar iedereen = niemand! Onthoud die formule! En in de praktijk is het nu ook al echt zo dat jij er niet voor iedereen bent. Kijk eens goed naar jouw huidige klanten: wie hebben jou echt nodig? voor wie kun jij het meeste betekenen? Ga vanaf nu exclusief voor hen werken.

2. Wees je bewust van de waarde die je levert en doe het predikaat ‘superwaardevol’ eer aan door jouw klanten in de watten te leggen. Natuurlijk niet door het van hen over te nemen maar doe dit met aandacht, begrip en complimenten. Denk er eens over na waar jij zelf als klant blij van wordt? Wanneer geef jij een dienst het predikaat ‘superwaardevol’?

3. Wees zelf aantrekkelijk. Mensen doen zaken met mensen en niet met gebouwen of organisaties. Mensen doen het liefst zaken met mensen die aardig zijn, energiek, vol passie, deskundig zijn. Zorg ervoor dat je goed in je vel zit. Zijn er redenen waarom dit niet zo is en is het voor jou moeilijk om aardig te zijn voor jouw klanten? Vesteed dan eerst aandacht aan jezelf voordat je met klanten aan de slag gaat.

4. Verhoog jouw prijzen. Denk niet meer in kosten en integrale uurtarieven maar stel bij het vaststellen van jouw prijs, de waarde die jij levert centraal. Eng? Denk dan eens aan het volgende: Stel je wilt net als ik bijdragen aan een betere wereld. Geld is voor jou niet zo belangrijk en je bent er trots op dat je goedkoop kunt werken. Maar als je op deze manier geen enkele buffer opbouwt, verkeer je voortdurend in de gevarenzone. Jouw passie om bij te dragen aan een betere wereld staat daardoor voortdurend onder druk en je doet niet alleen jezelf maar uiteindelijk ook jouw klanten tekort.

Anneke Krakers (1962) was tot voor kort elf jaar directeur van een welzijnsorganisatie. Nu helpt zij met haar onderneming WelzijnNederland welzijnsorganisaties met hun marketing en profilering zodat zij moeiteloos het geld en de waardering krijgen die ze verdienen. Dit doet zij door middel van workshops, trainingen en de Leergang Welzijnsmarketing. Ook is zij spreker, schrijver en blogger in Welzijn.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden