Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Hét vrijwilligerswerk bestaat niet

Vriend en vijand is het erover eens: vrijwilligerswerk is belangrijk voor ons aller welzijn. Of we nu een VVD-, CDA-, SGP- of PvdA-kamerlid aan het woord laten. Of we het nu aan Johan Wakkie, Lucas Meijs of Marius Ernsting vragen (zie www.vrijwilligerswerk.nl). Toch is vrijwilligerswerk geen bindend thema en dus ook geen branche. Hét vrijwilligerswerk bestaat niet.
Hét vrijwilligerswerk bestaat niet

Lees hier meer blogs van MOVISIE >>

Dat is jammer, want al die organisaties die met, voor en door vrijwilligers werken zullen er erg veel baat bij hebben als zij buiten hun eigen kader gaan denken en echt gaan samenwerken. Als zij hun platformen en bronnen gaan delen. Waarom doen zij dit dan niet?

De pest is, met vrijwilligers werken is geen doel op zich zoals het geven van zorg dat wel is. Het is het thema dat bindt en soms verblindt. Het gaat om mensen helpen, om een sport, de natuur of één van die andere duizenden onderwerpen en vrijwilligers vinden zich op dat thema of worden voor dat thema geworven. En het gaat er dus om dat je mensen voor jouw thema en organisatie werft en het liefst ook bindt. Vervelend woord trouwens: binden. En laat dat nou ook precies zijn wat de mens veelal niet meer wil, zich gebonden voelen. Mijn vriendin zoekt een leuke klus voor zaterdagmiddag en komt dus uit bij Nederland Cares en niet bij de vrijwilligerscentrale of een grote vrijwilligersorganisatie, die haar voor vele zaterdagen willen hebben. En steeds meer mensen willen ongebonden aan de slag.

Wie die nieuwe vrijwilliger – hij bestaat al een tijdje – in huis wil hebben, moet een bredere visie hebben dan zijn eigen thema en vertrouwen hebben in zijn eigen bestaansrecht. Want als je dat hebt, ga je doen wat in de meeste andere branches al gemeengoed is dankzij marktwerking: je maakt jezelf vindbaar op een algemeen platform. Je past je aanbod aan aan de vraag, zonder overigens je thema te verloochenen. Vrijwilligerscentrales en vrijwilligersorganisaties investeren samen in één zo’n platform, in plaats van dat ze hun eigen oplossingen kiezen. Bij voorbeeld via brancheorganisaties als Vereniging NOV en AGORA.

Zie ik het gebeuren? Voorlopig niet. Het Europees jaar van het vrijwilligerswerk kan wel een aanleiding zijn. Ik put een beetje hoop uit het feit dat voor dit bijzondere jaar meer dan 180 vrijwilligerscentrales meedoen aan een gezamenlijk initiatief: Laat ons vrijwilligerswerk voor je zoeken. Ik zou het wel mooi vinden als al die organisaties wel gaan samenwerken op dat nog niet bindende thema vrijwilligerswerk, want ik ben er wel van overtuigd dat dat in het voordeel is van ons aller welzijn en levensplezier.

Mark Molenaar (1969) ondersteunt als communicatieadviseur bij MOVISIE het programma Versterking Vrijwillige Inzet en is coördinator van het Europees jaar van het vrijwilligerswerk 2011. Eerder was hij vijf jaar lang freelance bedrijfsjournalist en communicatieadviseur, onder andere voor Rijkswaterstaat, de Stichting Reclassering Nederland en tal van commerciële bureaus. Dat laatste leverde wel goed geld op, maar ging toch vervelen. Nu ontmoet hij mensen die nadenken over hoe de wereld in elkaar hoort te zitten en dat is verfrissend.

Bron: Foto: MOVISIE

Movisieblog

Kenniscentrum Movisie
Bekijk profiel

Eén reactie

  • no-profile-image

    John Beckers

    Fijn om dit geluid te horen want je hoort het weinig. Als je vrijwilligers wil aantrekken moet je zorgen dat je werk aanbiedt waar de mensen plezier aan beleven. Waar ze bij betrokken willen zijn. Klantgestuurd heet dat, waarbij die vrijwilliger de klant is. Als je werk aanbiedt wat er toe doet (voor die persoon), waar die persoon mee kan thuis komen, en waar die persoon nieuwe vrienden mee maakt, kom je vanzelf aan vrijwilligers. Dat dat vrijwillig gebeurt doet niet ter zake. Het gaat om de ruil. Als die ruil stik interessant is wil je die trouwens best elke dag want dan zet je er van alles voor opzij.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden