Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Schop onder de kont

Vanochtend zei Robert het nog: 'maar het gaat wel om mijn baan!'. Is dit dan de schop onder de kont die we nodig hebben? Ik ben lekker op dreef: onlangs al de 'wake-up call' en nu de 'schop onder de kont'. Maar zonder twijfel of greintje flauwekul ben ik ervan overtuigd dat welzijnswerkers meer ondernemend moeten worden.
Schop onder de kont

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Achterover leunen en steunen op subsidie kan echt niet meer. Bovendien is die subsidie in veel gevallen nu al aan het afnemen en er straks misschien helemaal niet meer. Van passie alleen kun je niet leven Ondernemend worden is best moeilijk. Want hoe doe je dat nu? Een dienst in de markt zetten? Klanten krijgen? En dan ook nog de dienst verkopen? En zelfs geld ervoor vragen?


In onze opleiding MW, CMV, SPD leer je dit niet. Wat we wel leren is goed te zijn in ons vak. En dat is natuurlijk een basisvoorwaarde om überhaupt diensten te kunnen verkopen. Passie voor kwetsbare burgers siert ons in hoge mate. Maar van passie alleen kun je niet leven. En zoals Robert zei, het gaat wel om jouw baan!

Wat kun je doen om ondernemender te worden?


1. Gooi de ramen open en richt de blik naar buiten: zie en ervaar hoe de wereld, jouw wijk in snel tempo is veranderd.

2. Gebruik van social media speelt hierin een belangrijke rol dus ga ook die wereld ontdekken en maak verbinding (weet je niet hoe dit moet, neem dan contact op met Hans Versteegh van Welzijn 3.0).

3. Onderzoek open en eerlijk jouw mindset over geld: vind je geld ʻviesʼ, een noodzakelijk kwaad, is het jouw boterham of staat geld gelijk aan waarde die je levert?

4. Ga samen met collegaʼs en management om de tafel: stel eerst samen vast welke problemen jullie hebben (even droeftoeteren mag best)

5. Ga weer samen met collegaʼs en management om de tafel en ga nu de problemen oplossen: inventariseer welke kansen jullie zien, genereer royaal ideeën.

6. Doe slim en nodig ook mensen van buiten hierbij uit voor de frisse blik: lokale ondernemers, een adviseur van Syntens, kunstenaars.

7. Sla dan een paal: ga aan de slag met het beste idee en geef het een kans.

8. Leer hoe je moet vermarkten en profileren (hierbij wil ik je graag helpen met de leergang welzijnsmarketing)

9. Geef tijd, ruimte en faciliteiten aan de medewerkers die deze kar gaan trekken. Moedig ze aan en vier samen ieder succes.

10.Besteed het geld dat je gaat verdienen goed en help zo ook de kwetsbare burgers die jouw dienst zelf echt niet kunnen betalen.


Succes smaakt zoet. En dat is misschien ook wel wat wij, wat jij nu nodig hebt na het vele zuur en bitter in de afgelopen tijd. En als je dan volop aan het ondernemen bent dan zul je zien en ervaren dat jouw passie weer 100 procent tot zijn recht komt. Ondernemerschap gedijt immers het beste in een royaal en warm bad van passie. Van passie alleen kun je niet leven maar met passie kun je wel jouw geld verdienen! Ik wens je heel veel succes.

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau. Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Anneke Krakers

Businesscoach, trainer, spreker en blogger in Welzijn
Bekijk profiel

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden