Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Meer aandacht voor niet-westerse opvoedingsideeën in kinderopvang

Autochtone leidsters in de kinderopvang stellen het individuele kind meer centraal in hun opvoedingsdoelen. Dit in tegenstelling tot allochtone leidsters; zij benadrukken meer het samenwerken met andere kinderen. Dat is één van de conclusies die Sanne Huijbregts, docent aan de Hogeschool van Amsterdam, trekt in haar proefschrift.
Meer aandacht voor niet-westerse opvoedingsideeën in kinderopvang

Door Femke van der Palen- ‘Migranten kunnen een positief aandeel leveren aan de opvoeding in de kinderopvang’, zegt Sanne Huibregts, docent onderzoek aan de Hogeschool van Amsterdam. ‘Ik hoop dat medewerkers in de kinderopvang hierdoor met elkaar in gesprek gaan.’ Zij begon dit onderzoek, omdat ze zag dat de samenleving ‘verkleurde’. ‘Dat gebeurt dus ook in de kinderopvang. Juist in die sector zijn veel vrouwen werkzaam met een migrantenachtergrond. Ook steeds meer kinderen die naar de kinderopvang gaan behoren tot die groep.’

Culturele achtergrond
Verschillende culturen kijken verschillend tegen het opvoeden van kinderen aan. Het doel van het onderzoek was om te kijken of deze culturele variaties ook te herkennen zijn bij professioneel geschoolde pedagogische medewerkers met diverse culturele achtergronden, werkzaam in de kinderopvang.

Basisdoelen
In de Wet kinderopvang zijn zogenaamde pedagogische basisdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld sociale competenties en normen en waarden. Deze worden meegenomen in opvoedingsplannen in kinderdagverblijven. Maar volgens Huijbregts scoren de autochtone leidsters juist slecht op sociaal gebied. ‘Over het algemeen wordt er te weinig gebruik gemaakt van de interactie tussen kinderen en leidsters. Marokkaanse en Turkse leidsters zijn meer gewend aan grotere groepen. Zij lijken hier beter mee om te kunnen gaan. Wat dat betreft kunnen we nog wat van hen leren.’

Advies
Het belangrijkste advies dat Huijbregts mee wil geven aan de kinderopvang is: geef meer aandacht aan groepssamenwerking. ‘Allochtone leidsters zijn zelf vaak opgegroeid in een groot gezin. Dan ontwikkel je andere kwaliteiten. In Nederland hebben we juist meer kleine gezinnen. Kinderen gaan meer en langer naar kinderdagverblijven, de opvoeding wordt daar deels overgenomen. Een groot verschil met de opvoeding thuis is dat in de dagopvang kinderen in groepen van veertien zitten. Dan moet er dus aandacht zijn voor de centrale rol van groepsprocessen.’

Debat
De onderzoekster hoopt dat de resultaten van het onderzoek aanleiding zijn voor een debat. ‘De Nederlandse cultuur is niet per definitie de beste. Er moet op de werkvloer meer overleg zijn tussen leidsters over hoe ze over situaties denken. Ook binnen opleidingen moet hier aandacht aan worden besteed.’


Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. 


Femke van der Palen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden