Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

RWI: inzicht in effectieve aanpak re-integratie ontbreekt bij gemeenten

Gemeenten zetten steeds vaker zelf trajecten op om werklozen aan het werk te helpen. Zij letten vooral op kwaliteit, maar weten vaak niet welke aanpak voor welke klant het beste is. Ook zijn zij niet altijd in staat achteraf te beoordelen of hun aanpak effectief is geweest.
RWI: inzicht in effectieve aanpak re-integratie ontbreekt bij gemeenten

Dat blijkt uit een analyse die de Raad voor Werk en Inkomen (RWI)vandaag heeft gepubliceerd.

Zelf doen
Voorheen besteedden gemeenten re-integratie vaak uit aan particuliere bureaus, maar tegenwoordig doen zij steeds meer zelf. Ook UWV bepaalt steeds meer zelf de inhoud van trajecten en laat minder aan re-integratiebedrijven over, aldus de RWI.

Mix
Tegenwoordig schakelen gemeenten en UWV re-integratiebedrijven in voor afzonderlijke re-integratie-instrumenten of specialistische onderdelen van trajecten, zoals het opdoen van werknemersvaardigheden. Gemeenten benaderen nu vaak zelf werkgevers om zo zicht te krijgen op geschikte vacatures voor hun cliënten. Daarnaast komt het voor dat gemeenten zelf sollicitatietrainingen verzorgen. Achtergrond van deze ontwikkelingen is de trend naar meer maatwerk in re-integratie.

Kostenafweging
Opvallend is dat de keuze voor zelf doen of uitbesteden van onderdelen van re-integratietrajecten bijna nooit gebaseerd is op een kostenafweging. Gemeenten stellen de kwaliteit voorop, maar beschikken vaak niet over adequate informatie om te kunnen bepalen welke aanpak voor welk type cliënt effectief is. Een evaluatie ontbreekt vaak.

Effectiviteitsmeting
De RWI roept gemeenten op om periodiek de effectiviteit van de ingezette re-integratie-instrumenten te gaan meten. Een goede en onderbouwde lokale sturing in het re-integratiebeleid is belangrijk, nu de landelijke sturing met de invoering van de Wet werk en bijstand (WWB) beduidend is afgenomen.

Maatwerk
Goede sturings- en verantwoordingsinformatie is extra urgent, omdat uit een vorige week gepubliceerde analyse van de RWI is gebleken dat de effectiviteit van re-integratietrajecten vooral afhangt van maatwerk. Maatwerk kan echter pas geleverd worden wanneer helder is welke aanpak in het verleden wel effectief geweest is en welke niet.

Arbeidshandicap
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de de re-integratie van mensen met een bijstandsuitkering, UWV voor de mensen met een werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Mensen met een kleine arbeidshandicap (minder dan 35 procent arbeidsongeschikt) krijgen geen uitkering en blijven in principe in dienst van de werkgever.

Verbetering
Dat was tenminste de theorie. In het verleden bleken de de mensen met een kleine handicap vaak niet meer in te passen bij hun oude werkgever en kwamen niet meer aan de slag bij een nieuwe. Nu blijkt de situatie voor deze mensen verbeterd te zijn: twee jaar na de eerste ziekmelding is 62 procent van de mensen met een kleine arbeidshandicap aan het werk. Dat blijkt uit eenrapport van onderzoeksbureau Regioplan.

Succesfactoren
Succesfactoren voor een geslaagde re-integratie zijn de beschikbaarheid van geschikt werk, het (deels) blijven werken tijdens de ziekteperiode (bijvoorbeeld op arbeidstherapeutische basis), een goede verstandhouding tussen werkgever en werknemer en gezondheid.

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden