Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Hoe communicatie invloed heeft op jouw cliënt

Wat jij zegt beïnvloedt je cliënt. Het is goed om regelmatig stil te staan bij wat je zegt en bij jouw houding tegenover de cliënt.
Activietensector
Kijk wat echt nodig en helpend is. Hoe meer er moet, hoe minder er kan. - Foto: Thinkstock

De kracht van positieve communicatie is dat je cliënten meer ruimte geeft om gedrag om te buigen. Door in beelden te spreken, kun je de essentie van een probleem minder hard weergeven en dat roept minder weerstand op. In het nieuwste nummer van het magazine Activiteitensector, geeft auteur Ronald Geelen tips over hoe je positief blijft in moeilijke omstandigheden.

Positief begeleiden in 5 stappen

  • Zorg voor jezelf
    Wie goed voor een ander wil zorgen, zal eerst goed voor zichzelf moeten zorgen: genoeg ontspanningsmomenten, bewaak je agenda, goede nachtrust. Als je negatieve dingen gaat denken, richt je aandacht dan op de oplossing of andere mogelijkheden.
  • Selecteer, niet alles kan tegelijk
    Kijk wat echt nodig en helpend is. Hoe meer er moet, hoe minder er kan. Help jezelf en je collega’s om beter te schiften in randwerk en administratie. Geef tussendoor aandacht aan gewenst gedrag van je cliënt. Afgedwongen aandacht telt half, gratis aandacht telt dubbel.
  • Monitor je gedachten, schakel naar het positieve
    ‘Het gaat me niet lukken om….’ Denk niet in situaties die je gespannen maken maar draai het om: is je collega ziek, kun je ook denken: ‘Vandaag het ik alles alleen in de hand…’
  • Gebruik positieve woorden
    In plaats van over een probleem, spreek je over een situatie. Een cliënt is niet dwangmatig, maar probeert zijn spanning onder controle te krijgen. Vandaaruit is het makkelijker om de vinger achter het gedrag van de cliënt te krijgen.
  • Geef complimenten
    Koester een nieuwsgierige opstelling in plaats van snel conclusies te trekken. In plaats van je cliënt te veroordelen wil je immers achterhalen hoe een cliënt tot bepaald gedrag komt.

Lees het hele artikel in het nieuwe magazine Activiteitensector>>

Het vorig artikel uit Activiteitensector ging over het Odensehuis, vernoemd naar de Deense plaats waar deze huizen opgericht zijn, is een ontmoetingsplek voor mensen met beginnende dementie. In Nederland komen steeds meer van deze Odensehuizen. Wat vinden ze daar wat ze ergens anders niet kunnen vinden? Lees meer>>

Ronald Geelen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden