Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

ZOMERSERIE: Meester-gezel-systeem om werkdruk te verlichten

In deze zomerserie zoeken we tips en tricks voor goede zorg en ondersteuning van medewerkers in het sociaal domein. Deze aflevering de oplossing van Oscar Overbeek, bestuurder bij CNV Zorg & Welzijn en lid van het Platform Arbeidsmarkt Jeugdzorg: Laat medewerkers elkaar inwerken.
Foto: Picscout

Hoewel er in het hele veld hard geroepen wordt dat de werkdruk echt een probleem is, ziet Oscar Overbeek nog onvoldoende tot geen werkelijke resultaten van werkdrukvermindering. ‘Ik zou willen dat het anders is, maar de feiten spreken voor zich. Ook ons recente onderzoek laat weer zien dat het verloop in deze sector 16 procent is, en dat de belangrijkste reden van vertrek de werkdruk is.’

Werkdruk

In de vorige en nieuwe cao spraken werkgevers en werknemers af dat iedereen moet werken aan het verlichten van de werkdruk. Overbeek: ‘We spreken ook niet meer over de ervaren werkdruk, alsof het een probleem is dat individuele werknemers ervaren. Er ís overal werkdruk en daar moeten we wat aan doen.’

Papieren werkelijkheid

Werkgevers hebben zich gecommitteerd om in de eigen organisatie met de medezeggenschap afspraken te maken over onder andere reistijd, vervanging bij ziekte, beheersen werkdruk door werkplezier verhogende activiteiten, opleidingsbudget, trainingen en cursussen. ‘We merken dat die afspraken nog vooral een papieren werkelijkheid zijn en niet concreet in uitvoering komen. Daarom werken wij als Platform Arbeidsmarkt Jeugdzorg aan manieren om hier een impuls aan te geven’, aldus Overbeek.

Ludiek

Het platform organiseerde al de theatervoorstelling Time Out!, waarin op ludieke wijze het onderwerp werkdruk aan de orde kwam. Komend najaar verzamelen ze ideeën van werknemers over werkdrukvermindering en werkplezierverhoging, in het kader van de Gouden Accu-award. Deze wordt 11 november uitgereikt tijdens het Werkplezier XL-evenement.

Beter inwerken

Over het beperken van de uitstroom heeft Overbeek zelf ook nagedacht. ‘Nieuwe medewerkers moeten beter begeleid worden. Veel mensen die nieuw in de sector komen werken, verlaten deze al weer binnen twee jaar omdat ze het werk te zwaar vinden. Ik denk dat er veel winst te halen is bij de inwerkperiode.’

Meester-gezel

‘Ik zou het mooi vinden als ervaren krachten nieuwe werknemers inwerken. Hoe mooi zou het zijn als we weer terug kunnen naar een soort meester-en-gezel-systeem? Waarbij ervaren medewerkers onervaren medewerkers coachen en als mentor dienen.’ Op die manier worden nieuwe werknemers beter begeleid tijdens de eerste tijd in het werk. Maar ervaren krachten krijgen daardoor ook meer afwisseling in hun werk: in plaats van aan de lopende band de meest complexe casussen oppakken, kunnen ze een deel van hun tijd besteden aan het ondersteunen en opleiden van hun collega’s.

Stabielere teams

Uit het onderzoek van het Platform Arbeidsmarkt Jeugdzorg blijkt dat mensen werkdruk ervaren door de steeds complexer wordende casuïstiek. Ook wensen werknemers stabielere teams en geven ze aan dat ze hun werkplezier voor een deel halen uit hechte teams en leuke collega’s. Als werknemers elkaar opleiden werk je aan die stabielere teams en de band tussen collega’s.

Gouden accu

Ondanks de vele voordelen van dit voorstel blijft Overbeek bescheiden. ‘Ik heb ook niet dé oplossing om de werkdruk te verminderen en het werkplezier te verhogen. Daarom hebben we ook die Gouden Accu-award uit geschreven. Daarmee dagen we het veld uit om met hun onuitgesproken ideeën te komen om werkdruk te verminderen en -plezier te verhogen. Ik kijk uit naar alle innovatieve inzendingen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.