Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat je moet weten over pesten op de werkvloer

Als je niet wordt meegevraagd om koffie te drinken met je collega’s, is dat dan pesten? En wat als je altijd slecht wordt ingeroosterd? Lees hier wat je moet weten over pesten.
armband tegen pesten
Foto: ANP XTRA

Wat voor de een ’n plagerijtje is, kan voor de ander aanvoelen als pesten. Of je gepest wordt, is een kwestie van gevoel. De definitie van pesten zegt dat het geen plagen meer is, als dezelfde persoon telkens weer, over een langere periode zo wordt behandeld dat hij of zij er ernstig onder lijdt.

Wie is de pester en waarom doet hij/zij het?

Het kan gaan om jaloezie of verveling, frustratie en concurrentiedrang waardoor de pester zich zo gedraagt. Het kan zijn dat de dader zelf vroeger is gepest en probeert hij/zij op deze manier te voorkomen dat dit weer gebeurt. Het kan ook zo zijn dat bepaald negatief gedrag onderdeel is geworden van je werkplek, zodat pesters helemaal niet doorhebben dat ze dit doen.

Ruim 500.000 mensen worden gepest op het werk, volgens TNO. ‘Zeven miljoen collega’s hebben elke dag de kans om het pesten op de werkvloer te stoppen.’ Wat kun je doen om pesten op werk tegen te gaan? Lees meer>>

Welke vormen van pesten zie je op het werk?

Het slachtoffer wordt aan de kant gezet omdat hij/zij zinloze taken opgedragen krijgt. Hij wordt slecht ingeroosterd of krijgt bepaalde mailtjes niet waardoor hij zijn werk niet goed kan doen. Iedereen weet van een gebeurtenis op het werk, behalve die ene collega.

Het slachtoffer wordt genegeerd of afgekapt als hij/zij iets wil zeggen in een overleg, wordt niet meegevraagd voor lunch of koffie of gezamelijke uitjes.

Er worden telkens grapjes gemaakt over het slachtoffer. Over het uiterlijk, de stem, leeftijd of bepaalde leefwijze. De collega wordt nagedaan.

Verbale agressie zoals schelden, vloeken en schreeuwen tegen een collega.

Er wordt geroddeld over het slachtoffer, niet onderbouwde kritiek gegeven en iemand ten overstaande van een cliënt onderuit gehaald.

Ook fysieke agressie komt voor: dat gaat niet alleen over slaan, maar iemand opsluiten in een ruimte of duwen valt ook onder deze vorm van agressie. Net zoals handtastelijk worden.

Slachtoffers op de werkplek kunnen ook bedreigd en geïntimideerd worden. Een leidinggevende kan constant dreigen met ontslag of collega’s dreigen met ‘we krijgen jou nog wel’, ‘ik zorg dat je ontslagen wordt.’

Gevolgen van pesten

De gevolgen van pesten zijn niet mis. Het slachtoffer kan diep ongelukkig raken, psychische klachten krijgen, depressief worden. Slachtoffers blijven door het gepest sneller thuis van werk en lopen een groot risico op een burn-out. In het ergste geval kan een collega zelfmoord plegen.

Hoe kun je pesten signaleren?

Pesten komt vaker voor dan je denkt. Wanneer je alle verschillende vormen van pesten bespreekbaar maakt op je werkt, is iedereen meer alert op zijn of haar eigen gedrag. Leidinggevenden kunnen letten op signalen van psychische overbelasting,  bij collega’s. En wanneer het team niet goed functioneert, moet er een belletje gaan rinkelen.

Wat als het wijkteam geen écht team is? Ondanks de nodige inspanningen bij het formeren van wijk teams is er geen of weinig aandacht besteed aan teamvorming. En als een team geen écht team is, loopt de samenwerking niet goed. Dat leidt tot frustraties >>

Wat kun je doen tegen pesten?

Wanneer je pesten bespreekbaar maakt in je team, kun je samen met collega’s kijken naar hoe je nu met elkaar omgaat en hoe je met elkaar om zou moeten gaan. Wanneer je duidelijk maakt wat je onder pesten verstaat en dat jullie dit samen niet accepteren, kun je ervoor zorgen dat je elkaar op een vriendelijke manier aan kunt spreken op beginnend pestgedrag. Maak duidelijk dat wat voor de een plagen is, voor de ander voelt als pesten. Het is hierbij belangrijk dat je niet een schuldige aanwijst. Juist door niet op de schuldvraag in te gaan, kun je oplossingen vinden. Verder is het belangrijk dat er een vertrouwenspersoon in de organisatie is waar collega’s terecht kunnen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.