Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat vonden zij van 2010? (Deel 2)

Eind vorig jaar heb ik in mijn blog van december 11 trends in het welzijnswerk beschreven voor 2010. Nu het jaar bijna om is, is het tijd om terug te blikken. En dat doe ik dit keer niet zelf. Ik ben op zoek gegaan naar gastbloggers met een mening. Hun blogs geven de lezer een actuele en scherpe kijk op de ontwikkelingen in het welzijnswerk in dit afgelopen jaar. En wellicht geven ze aanwijzingen voor een nieuw jaar waar jij iets mee kunt. Ik wens je een gelukkig 2011!
Wat vonden zij van 2010? (Deel 2)

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Goud door John Beckers

Deze blog van John maakt duidelijk dat vrijwilligerswerk vooral ook gewoon werk is. Hij schrijft hoe WIJ dit doen. Grappig en bijzonder, als je het over WIJ hebt kun je ook niet meer om jezelf heen! Betrokkenheid gegarandeerd. John: ‘WIJ staat voor de hele club, betaald en vrijwillig, inclusief klanten en netwerkpartners. Bij WIJ is iedereen gelijk en is werken co-creëren.’

John blogt over deze trend: ‘Positie van vrijwilligers verandert: van lastig te positioneren doelgroep worden vrijwilligers het goud van de organisatie. Vrijwilligers eisen fatsoenlijk HRM beleid.’

Grootste trend in welzijnswerk door Folkert Kooistra

Dit gastblog is geschreven door Folkert. Ik ben erg blij met zijn bijdrage vanuit Welzijn Buren. Folkert blogt over de menselijke maat: ‘Menselijke maat is de nieuwe moraal: en wordt belangrijker dan professionele (lees: afstandelijke) houding. De welzijnswerker Nieuwe Stijl biedt service, aandacht en een arm om de schouder.’

In zijn blog beschrijft Folkert hoe je als opbouwerker en ouderenadviseur voortdurend balanceert tussen nabijheid en afstand. Folkert: ‘Het grootste gevaar van hulpverlening en welzijn is immers overorganiseren. We doen het zo graag goed voor iedereen.’

Vertrouwen door Bart Demmers

Bart, jongerenwerker,  blogt over deze trend: ‘Vertrouwen wordt belangrijker dan meten: er komt een einde aan alle overmatige aandacht voor het meten van prestaties en resultaten. Vertrouwen wordt weer belangrijk. Goede persoonlijke relaties worden weer op prijs gesteld.’

Nog voordat Bart aan zijn conclusie begint zegt hij: ‘Eigenlijk registeren we dus om vertrouwen te krijgen.’ Idealistische plannen krijgen vertrouwen van opdrachtgevers als je laat zien wat je samen met klanten kunt bereiken. Mooi!

Mini franchisen in Welzijn door Hannie van Baren

Bijzonder hoe Hannie beschrijft hoe zij betrokken is geraakt bij een mini franchise model in Welzijn. ‘Zo groots en meeslepend hoeft het niet altijd te zijn’. In Woerden heeft SWN het label Welzijn Woerden neergezet.

Logisch dat zij blogt over deze trend: ‘Fuseren raakt uit de mode: er komt een eind aan het fusiegeweld. Welzijnsorganisaties gaan op zoek naar slimme samenwerkingsvormen. De eerste franchiseformule voor welzijnsorganisaties wordt gelanceerd.’

Van ZIP naar WIP door diverse bezoekers van het ZIP café op 8 december 2010

Op 8 december jongstleden bestond het ZIP café 1 jaar. Het ZIP café is een initiatief van het Zorg Innovatie Platform. Bij de eerste editie van het ZIP café op 8 december 2009 was ik van de partij. Dit heeft mij geïnspireerd tot deze trend voor 2010: ‘WIP: het WIP wordt opgericht, Welzijn Innovatie Platform en gaat samenwerken met ZIP, Zorg Innovatie Platform. VWS en EZ juichen dit toe en belonen het initiatief met ongekend hoge subsidies.’

Aangezien de oprichting van het WIP tot nu toe in 2010 nog niet had plaatsgevonden, ben ik op 8 december 2010 opnieuw weer naar het ZIP café getogen als ultieme poging om iets in beweging te krijgen.

Lees hier deel 1 >>

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau.  Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Vorig artikelWat vonden zij van 2010? (Deel 1)
Volgend artikelMeer rechten voor slachtoffers
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.