Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wat vonden zij van 2010? (Deel 1)

Eind vorig jaar heb ik in mijn blog van december 11 trends in het welzijnswerk beschreven voor 2010. Nu het jaar bijna om is, is het tijd om terug te blikken. En dat doe ik dit keer niet zelf. Ik ben op zoek gegaan naar gastbloggers met een mening. Hun blogs geven de lezer een actuele en scherpe kijk op de ontwikkelingen in het welzijnswerk in dit afgelopen jaar. En wellicht geven ze aanwijzingen voor een nieuw jaar waar jij iets mee kunt. Hierbij deel 1.
Wat vonden zij van 2010? (Deel 1)

Lees hier meer blogs van Anneke Krakers >>

Social Media is Booming door Hans Versteegh

Uiteraard heb ik mijn Welzijn 2.0 maatje Hans Versteegh gevraagd om zijn mening als het gaat om deze trend  in 2010: ‘Social media is booming: welzijnswerkers twitteren, bloggen, hyven en zijn te vinden op Linkedin. Via sterke sociale netwerken hervinden zij beroepstrots en laten ze zien dat ze experts zijn in sociale beweging.’

Hans: ‘Er is –bij mij althans- een beeld ontstaan van jonge, frisse, gemotiveerde, goedgebekte, ondernemende, zeer betrokken en zelfbewuste welzijnswerkers die claimen sociale experts te zijn. Zij mengen zich actief in discussies op het internet en bepalen daardoor mede de koers van de sector.’

Mens sana in corpore sano door Carel de Mari

Carel is een schrijver. Hij neemt ons mee in het leven van mevrouw Scherpenwoude en mijnheer van Wingerden. Aan de hand van dit beeldende verhaal wordt duidelijk dat participatie en zelfredzaamheid direct in verband staan met ziektepreventie.

Carel blogt over deze trend: ‘Ziektepreventie wordt de derde peiler: naast participatie en zelfredzaamheid wordt ziektepreventie ofwel gezondheidsbevordering de derde peiler van het welzijnswerk. Van meet af aan laat het welzijnswerk zien wat haar toegevoegde waarde is op dit terrein en zorgt zij voor een krachtige positionering. Vooral ‘bewegen in de wijk’ en ‘samen gezond eten’ worden speerpunten.’

Klikvoorhulp.nl door Jos Reinders

Er komt goed werk daar uit het diepe zuiden van ons land! En wel zo goed dat er hard wordt gewerkt aan een landelijke uitrol van een nieuw sterk merk in welzijn. Daarom heb ik Jos gevraagd om in dit derde gastblog hierover te vertellen.

Hij blogt over de trend: ‘Welzijnsorganisaties lanceren landelijk merk: Het eerste landelijke merk® wordt een feit. De merkwaarde is zo uitgebalanceerd dat welzijnsorganisaties massaal het merk invoeren in hun portfolio. Uiteraard is het merk beschermd en voorbehouden aan welzijnsorganisaties.’

De glazen bol rond het opbouwwerk door Teun Hofmeijer

Deze vierde gastblog is van Teun. Teun: ‘Doorzeef het gerust met opmerkingen en suggesties, zeker wanneer het je te pompeus wordt. Daar ben ik namelijk erg goed in.’ Gelukkig vind ik het prachtig. Ik kan het zweet van de bestuurders ruiken en het gegil vraagt om strakke actie.

Benieuwd wat jullie vinden van het opbouwwerk in 2010. Want dat is de trend waar Teun over blogt: ‘Revival opbouwwerk: het opbouwwerk komt in een stroomversnelling van positieve energie en aandacht. We (her)ontdekken methodieken die naadloos aansluiten bij Welzijn Nieuwe Stijl.’

Diversiteit, toverwoord van 2010 door Hatice Turkmen

Voor deze trend: ‘Diversiteit wordt belangrijker dan doelgroep: ouderenwerk, jongerenwerk en andere categorale werksoorten maken plaats voor diversiteit in buurten, wijken en vitale netwerken’, was het gelijk duidelijk dat ik Hatice moest vragen als gastblogger.

Voor haar geen toverwoord: Hatice ken ik als een zeer succesvolle vrouw die diversiteit in haar werken en leven werkelijk inhoud geeft. Hatice: ‘Met de komst van sociale media en globalisering denk ik dat “diversivisering” –het woord bestaat niet eens- niet meer te stoppen is.’

Au en wauw door Daphne van Knippenberg

Daphne heeft bewust gekozen om te bloggen over deze trend: ‘Meer ‘au’ dan ‘wauw’: het welzijnswerk focust op de pijn van haar klanten. De welzijnswerker weet waar de pijn zit en wat de behoefte van de klant is. Wij realiseren ons dat we er speciaal zijn voor die mensen die ons nodig hebben (en niet meer voor iedereen!).’

Kiezen tussen ‘au’ en ‘wauw’ is voor veel welzijnswerkers een lastig dilemma. Maar moeten we wel kiezen? Daphne zet helder uiteen waarom het welzijnswerk “wauw” hard nodig heeft om te werken aan het verzachten en wegnemen van “au”.

Lees morgen verder in deel 2 >>

Anneke Krakers (1962) is sinds 2000 werkzaam als directeur bij een kleine welzijnsorganisatie. Het ondernemerschap zit in haar bloed: ze komt uit een ondernemersgeslacht met vooral bouwers in haar midden. Aannemers, schilders en timmerlui. Als maatschappelijk ondernemer maakt ze zich sterk voor de branche op lokaal en regionaal niveau en sinds eind 2007 ook op landelijk niveau.  Haar onderneming WelzijnNederland helpt welzijnsorganisaties bij hun marketing en profilering.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.