Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Tactus beloont nuchtere jongeren met prijzen

Punten verdienen voor t-shirts, mp3-spelers en concertkaartjes, maar alleen als je nuchter bent. Als het aan Tactus verslavingszorg ligt, worden jongeren in Overijssel vanaf deze zomer beloond voor niet drinken. ‘We willen kijken of het hier net zo werkt als in Zwitserland.’
Tactus beloont nuchtere jongeren met prijzen

Is een jonge feestganger na een avondje stappen nog nuchter en wijst een blaastest dat ook uit? Dan verdient hij punten waarmee hij kan sparen voor leuke spullen. In Zwitserland werkt het al een paar jaar, vertelt Jeannette Ooink, woordvoerder van Tactus. ‘Daar hebben inmiddels 1800 jongeren meegedaan aan het alcoholmatigingsproject Smartconnection. Een kwart van hen drinkt een stuk minder en drie vierde voelt veel minder druk om alcohol te drinken.’

Kater
‘Het mooie is: wij kunnen het model afkijken van de Zwitsers’, zegt Ooink. Vanaf juni maakt Tactus samen met twaalf gemeenten in Overijssel gebruik van het Zwitserse project dat de slogan ‘Coole Party ohne Katerstimmung’ (leuk feestje zonder kater) gebruikt. Op een website kunnen de jongeren zien bij welke evenementen punten zijn te verdienen en ook de gadgets bestellen.
Er is nog wel een klein probleem: de organisatie kan zelf de concertkaartjes, schoenen of Ipods voor de nuchtere jongeren nog niet betalen. ‘Dat is te kostbaar. Voor de prijzen zoeken we nog sponsoren. Bedrijven die een steentje willen bijdragen aan de maatschappij.’

Heftige drinkers
Is het niet vreemd om jongeren te belonen voor gedrag dat eigenlijk de norm zou moeten zijn? Ooink: ‘Het is nu eenmaal niet echt normaal voor deze jongeren om nuchter te zijn.’ Uit onderzoek van de GGD IJsselland blijkt dat jongeren tussen 12-24 jaar in die regio te vroeg, te vaak en te veel drinken. ‘Echt heftige drinkers kunnen we met dit project niet aanpakken’, geeft Ooink toe. ‘Speciale jongerenteams gaan juist jongeren die een colaatje drinken benaderen om hen te belonen.’

Aardige manier
Ooink begrijpt wel dat sommigen sceptisch zijn over het project. ‘Het is natuurlijk niet de enige manier om alcoholmisbruik tegen te gaan. Er zijn ook andere projecten die daaraan bijdragen. Maar wij vinden het aardig om te kijken of dit ook in Nederland aanslaat.’ De pilot start in juni 2011 en duurt drie jaar. ‘We willen met de pilot 6000 jongeren bereiken’, vertelt Ooink. Ze is ervan overtuigd dat zich in de zomer genoeg sponsoren hebben aangemeld.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine. 

Volg Zorg+Welzijn op Twitter>>

Bron: foto: Smartconnection

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.