Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Steunpunt voor groeiend aantal misstanden zorg

De Abvakabo FNV maakt zich zorgen over het aantal signalen van onverantwoorde zorg in de Nederlandse verpleeg- en verzorgingshuizen. De vakbond heeft daarom een steunpunt opgericht om de misstanden te inventariseren. ‘We trekken hier misschien wel een beerput mee open.’
Steunpunt voor groeiend aantal misstanden zorg

Onderbezetting in de nachtdienst, onvoldoende gekwalificeerd personeel, het zijn slechts enkele voorbeelden volgens bestuurder Fred Seifert. ‘De afgelopen weken ontvingen we een tiental meldingen uit verschillende delen van het land. We kunnen er niet de vinger achter leggen of deze problemen juist in grote of kleine verpleeghuizen spelen. Door de diversiteit van de problemen, verwachten we dat er meer meldingen zullen volgen.’

Verantwoordelijkheid
Als voorbeeld noemt Seifert dat verzorgenden handelingen moeten verrichten waar ze niet voor gekwalificeerd zijn. ‘Het komt voor dat een verzorgende niveau drie de verantwoordelijkheid draagt voor de nachtdienst. Officieel moet de verpleegkundige die dragen, maar die is vaak op afroep bereikbaar of rouleert tussen een aantal verpleeghuizen. Als er dan een acute zorgvraag is, moet de verzorgende op zoek naar de verpleegkundige. Zo kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.’

Actie
Het steunpunt heeft als eerste instantie als doel het aantal meldingen te inventariseren. ‘We trekken hier misschien wel een beerput mee open’, voorspelt Seifert. De vakbond is al in actie gekomen. Ze klopte aan bij de directie van een verpleeghuis in Amersfoort die had bezuinigd op de bezetting in de nachtdienst. Het bestuur draaide de maatregel daarop terug. Seifert: ‘We kunnen niet alle problemen meteen oplossen. Zo nodig gaan we op landelijk niveau actie ondernemen.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

2 REACTIES

  1. Thuiszorg praktijk voorbeeld: De client besprekingen gingen niet meer over de clienten, maar over de productiviteitscijfers.
    Die kregen we voor de bespreking uitgedeeld: wie schreef hoeveel tijd voor client contact en wie schreef hoeveel tijd voor reistijd. etc. etc.
    (en het was niet de bedoeling om ons op te hitsen hoor, ook niet om ons onderling met elkaar te vergelijken hoor. Jaja…) Maar die mevrouw bij wie we zorgelijk gedrag constateerden, moest nog maar even een half jaar wachten tot de volgende client bespreking.
    Gek he, dat sommige mensen uit de zorg stappen.

  2. Lees alle reacties
  3. Niets nieuws onder de zon, als verpleegkundige in een verpleeg/herstel/verzorgingshuis heb ik 250 interne en even zoveel externe patienten per 8 uursdienst, inclusief triage voor artsen in avond-
    nachten en weekenddienst; soms achterwacht voor nog eens 500. Er wordt veel overgelaten aan verzorgenden en er is te weinig aandacht voor observatie en noodzaken. Maar of de vakbond daar iets aan kan doen? Met hun accoord voor doorwerken tot 67 wordt het er niet beter op!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.