Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sociaal Werker van het Jaar 2011: ‘Doe wat moet gebeuren’

‘Jongen, leer een vak’, kreeg Wil Vugts mee van zijn vader en hij werd loodgieter. Zijn achtergrond hielp de Sociaal Werker van het Jaar 2011 om zijn werk te doen zoals hij dat graag wil: zo goed mogelijk.
Sociaal Werker van het Jaar 2011: ‘Doe wat moet gebeuren’

Al toen Wil Vugts in 1976 als loodgieter van school kwam wist hij: dit doe ik niet tot mijn dood. Toch haalt Vugts zijn tang nog wel eens tevoorschijn. Als senior opbouwwerker in het Eindhovense stadsdeel Gestel werkt hij samen met zowel beleidsambtenaren, instellingen, woningcorporaties en de politie aan als met buurtbewoners. Juist die diversiteit vindt hij leuk in zijn werk, al krijgt hij meer energie als hij ziet dat een mevrouw met wie het eerst niet goed ging, opbloeit dankzij haar eigen rol in een buurtproject, dan van het schrijven van een beleidsplan. ‘Op straat zijn de meest concrete resultaten te behalen.’ Al is het maar dat de gasleiding niet meer lekt en iemand gezien heeft dat de hulpverlening kan doen wat het hardst nodig is.

Krachtteam
Vugts werd in 2008 aangetrokken door Welzijn Eindhoven. Behalve reguliere opbouwwerktaken, kreeg hij als opdracht om het Eindhovense idee van Krachtteams, die aan de slag gingen in de drie wijken van de stad die minister Vogelaars krachtwijkenlijst hadden gehaald, uit te werken tot een methodiek. Van een van die krachtteams, in De Bennekel, maakt hij zelf deel uit . ‘De krachtteams zijn het antwoord van Eindhoven op de vraag hoe we de kwetsbaarste groepen kunnen bereiken, mensen bij wie vaak meerdere problematieken spelen en die de hulpverlening uit de weg gaan’, vertelt de vijftiger, kort na zijn benoeming tot Sociaal Werker van het Jaar 2011.

Hij is nog wat overdonderd, niet zozeer omdat hij onzeker is over zijn werk, maar ‘omdat je nooit weet welke agenda er achter zo’n benoeming zit.’ Vugts vertaalde zijn opdracht in: ‘hoe kom je bij zoveel mogelijk “moeilijk bereikbare mensen” achter de voordeur? Wil je hen bereiken,
dan kun je niet anders dan zelf naar hen toe te gaan.’

Lees verder in Zorg + Welzijn Magazine nr 11, november 2011.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.