Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Snelle aanpak agressie noodzakelijk

Het is belangrijk om na agressie tegen een zorgverlener snel te handelen door bijvoorbeeld een cliënt op het gedrag aan te spreken of door aangifte te doen. Dat zorgt ervoor dat de betrokken zorgverlener zich gehoord voelt. Eenduidigheid is hierin belangrijk. ‘Het bewaken van grenzen mislukt als de ene zorgverlener de grens trekt en een ander het gedrag goedpraat’, zegt een stuurgroeplid van het actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer betrokkenen een andere mening hebben over ontoelaatbaar gedrag.
Snelle aanpak agressie noodzakelijk

Bij agressie tegen een hulpverlener moet er altijd actie ondernomen worden. Het maakt daarbij niet uit of de agressie te maken heeft met het ziektebeeld van een cliënt. Dit vinden de initiatiefnemers van de campagne ‘Wees duidelijk over agressie’. De initiatiefnemers bestaan uit sociale partners uit de zorg en de jeugdzorg. Het initiatief is in het kader van het actieplan ‘Veilig werken in de zorg’.

‘Agressie tegen zorgverleners vind ik onacceptabel. Iedereen heeft recht op veilig werk.’ Dat zei minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bij de aftrap van de campagne: “Wees duidelijk over agressie” . Lees meer >>

Handelen

Het is noodzakelijk om na agressie snel te handelen door de cliënt aan te spreken op het gedrag, eventueel aangifte te doen of schade te verhalen. ‘Actie kan het best plaatsvinden binnen 48 uur na het incident, want dan zijn cliënten over het algemeen nog goed bewust van hun gedrag’, zegt Jacqueline den Engelsman, stuurgroeplid van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ aan Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN). Het aanspreken van een cliënt met aandoeningsgerelateerde agressie heeft niet altijd effect. In die gevallen moet een zorginstelling proberen om op andere wijze het gedrag aan te passen. Dit kan bijvoorbeeld door het wijzigen van de begeleiding, de behandeling of de omgeving.

Signaal

Met snel handelen geeft een werkgever een positief signaal af naar medewerkers en cliënten. Hij geeft het signaal een veilige plek te willen creëren voor personeel en cliënten. Medewerkers voelen zich beter begrepen wanneer er actie ondernomen is en cliënten weten dat zij niet zomaar over de grens kunnen gaan. Het is wel belangrijk dat een organisatie eenduidig handelt. ‘Het bewaken van grenzen mislukt als de ene zorgverlener de grens trekt en een ander het gedrag goedpraat.’

AgressieWijzer

De AgressieWijzer schept duidelijkheid over hoe een team samen succesvol agressie kan aanpakken. Ze bepalen gezamenlijk wat ontoelaatbaar gedrag is en hoe ze dat kunnen tegengaan. De AgressieWijzer is een onderdeel van de campagne ‘Wees duidelijk over agressie’. Daarnaast bevat de campagne de regiosessies ‘Over de Grens’. Deze sessies geven antwoord op de vragen: Wie doet er aangifte? Wordt de zorgrelatie niet verstoord? De sessies starten vanaf 9 september op verschillende locaties in het land.

Zorg + Welzijn is veranderd! Heb je het al eens gelezen? Blader hier een van onze nieuwe nummers door >>
En we hebben een mooi aanbod voor je: nu meer dan 40% korting op een abonnement >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.