Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Schade door agressie? Laat de dader betalen!

In de zorg zal altijd ruimte blijven voor de emotie van cliënten. Dat betekent niet dat die emotie ook tot schade mag leiden. Daar waar dat gebeurt, zijn zorginstellingen moreel verplicht de schade te verhalen op de dader. Agressie in de zorg krijgt veel aandacht via preventieprogramma’s.
Schade door agressie? Laat de dader betalen!

Het artikel dat in Zorg+Welzijn 7/8 stond, deed daar uitgebreid verslag van onder de titel “Reken af met agressie op de werkvloer.” De afrekening bestaat uit het voorkomen van agressie. Helaas bleef in dat artikel onderbelicht dat er ook afgerekend moet worden nadat de agressie heeft plaatsgevonden.

Agressie
Agressie lijdt tot schade; zowel voor de werkgever als de werknemer. En al te vaak blijkt dat schade niet of nauwelijks verhaald wordt op een aansprakelijke tegenpartij. Werkgever en werknemer zullen daar over het algemeen hun gemotiveerde redenen voor hebben. Vaak zeggen werkgevers dat de kosten voor het verhalen van schade niet opwegen tegen de baten. En veel werknemers vinden nogal eens dat een zekere mate van geweld bij hun werk hoort. Of samen stellen ze dat agressie bij de huidige maatschappij hoort en dat er nu eenmaal niets aan te doen is.

Eng
Om agressie in te dammen is het nodig paal en perk te stellen. Een van de manieren om die boodschap helder uit te dragen is het verhalen van elke schade die als gevolg van agressie of geweld is veroorzaakt. Uilke Duinstra, projectleider van de Helpdesk Veilige Publieke Taak, stelt dat schade verhalen voor veel slachtoffers – werknemers en werkgevers – eng is. De Helpdesk is ervoor om die angst tot reële proporties terug te brengen. Werkgevers in de publieke sector worden wegwijs gemaakt bij het ontginnen van het nieuwe terrein: de schade verhalen op de dader. De juridische adviseurs van de helpdesk maken het proces overzichtelijk en zij zorgen ervoor dat de juridische paden volledig en juist worden bewandeld.

Boodschap
Schade verhalen vraagt een investering. Die investering betaalt zich ook weer uit. Door schade te verhalen geeft je een heldere boodschap af. Bovendien verhaal je een deel van de schade zodat de kosten lager uitvallen. Als publieke organisatie laat je zien dat je grenzen stelt aan wat toelaatbaar is. Want de boodschap moet duidelijk zijn: “Schade? De dader betaalt!”

De Helpdesk Veilige Publieke Taak is een gratis advies- en ondersteuningsdienst voor alle werkgevers met een publieke taak. Van maandag tot en met vrijdag tussen 9 en 5 is de helpdesk telefonisch bereikbaar op (030) 263 14 04. E-mailen kan naar info@helpdeskvpt.nl Op de website www.helpdeskvpt.nl  vindt u meer informatie over de diensten en achtergronden van de helpdesk.

Dirk Emans, Communicatieadviseur Helpdesk Veilige Publieke Taak

Bron: Foto: Stock.xchng

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.