Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Normen voor wachttijden ggz zijn toereikend

In opdracht van minister Edith Schippers deed de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek naar de wachttijden in de ggz. Conclusie: de huidige normen voor de wachttijden in de ggz zijn toereikend. In een brief aan de Tweede Kamer voegt de minister hieraan toe dat ook een tekort aan financiële middelen niet de oorzaak is van de oplopende wachttijden: ‘De beschikbare financiële ruimte wordt niet volledig benut.’
1-wachten-iStock.jpg
In opdracht van minister Edith Schippers deed de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek naar normen voor wachttijden in de ggz. Conclusie: de huidige normen zijn toereikend. - Foto: iStock

Eind oktober 2016 liet minister Schippers aan de Tweede Kamer weten dat ze actie onderneemt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Eén van deze acties was de opdracht aan de NZa, die moest uitzoeken of de afgesproken normen voor wachttijden nog adequaat zijn. ‘Wij concluderen op basis van ons onderzoek dat niet blijkt dat de huidige Treeknormen voor de GGZ niet toereikend of passend meer zijn.’ Zo is te lezen in het eindrapport van de NZa. Wel ziet ook de NZa dat de Treeknormen soms worden overschreven. Wat daar precies de oorzaak van is, is nog niet duidelijk. Daar doet de zorgwaakhond nu extra onderzoek naar.

Treeknormen
De Treeknormen zijn in 2000 door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk vastgesteld om de grens te kunnen bepalen tussen aanvaardbare en problematische wachttijden. Deze normen worden sinds 2001 gehanteerd en stellen dat de maximaal aanvaardbare wachttijd tot een eerste intake vier weken is. Na de intake mag het maximaal tien weken duren voor de daadwerkelijke behandeling van start gaat.

Acties NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit heeft verder al een aantal acties ondernomen. Omdat een goede informatievoorziening cruciaal is heeft de NZa de regels aangescherpt die zorgaanbieders in de ggz verplichten op hun website een actueel overzicht te hebben staan van de lengte van de wachttijden. De NZa gaat handhavend optreden tegenover zorgaanbieders die niet voldoen aan deze regels. Daarnaast heeft de NZa heeft zorgverzekeraars aangesproken op hun zorgplicht en aangegeven welke acties zij verwacht van zorgverzekeraars om inzicht te krijgen in de wachttijden en lange wachttijden tegen te gaan. Zorgverzekeraars zijn nu bezig met deze opdracht.

Geld

Minister Schippers concludeert in haar brief aan de Tweede Kamer verder dat de oplopende wachttijden niet te wijten zijn aan financiële problemen. ‘Ieder jaar is er, opdat de patiënt de zorg krijgt die hij nodig heeft, groeiruimte beschikbaar voor de ggz. De beschikbare financiële ruimte wordt niet volledig benut.’

De wachtlijsten in de GGZ worden steeds langer. Wat wordt er gedaan om het probleem op te lossen? ‘We hebben inmiddels verschillende acties ingezet om de wachttijden te verkorten,’ schrijft minister Schippers in oktober aan de Tweede Kamer. Lees meer >>

Regionale aanpak

Al eerder kondigde de minister aan dat het van belang is om per regio in beeld te brengen waardoor de wachttijden oplopen en op basis daarvan per regio een verbeterplan te maken. Dit omdat ze ervan overtuigd is dat de problematiek per regio verschilt. Daarom organiseert VWS, in samenwerking met GGZ Nederland, Landelijk Platform GGz en NIP Zorgverzekeraars bijeenkomsten in de regio’s gehouden om partijen bij elkaar te brengen. Schippers: ‘Het doel is om regionaal meer inzicht te krijgen in de oorzaken van de wachttijden en partijen elkaar aan te laten spreken op het oppakken van hun verantwoordelijkheden.’ Op 16 december 2016 heeft de eerste bijeenkomst plaatsgevonden in Utrecht. In het eerste kwartaal van 2017 worden ook Friesland, Zuid-Limburg en de regio Tilburg/Breda dergelijke bijeenkomsten georganiseerd. 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.