Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

‘Niet krampachtig doen over moslimschap’

Met een groot deel van de Marokkaanse jeugd gaat het juist wel goed. En daar mag de aandacht ook naar uitgaan. Dat stelt Susan Ketner, onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut. Zij deed haar promotieonderzoek naar hoe Marokkaanse jongeren opgroeien in Nederland. ‘Zij krijgen te maken met extra uitdagingen, waardoor hun persoonlijke vorming anders kan lopen dan bij de meeste autochtone jongeren.’
‘Niet krampachtig doen over moslimschap’

Susan Ketner promoveerde in 2008 op haar onderzoek. Onlangs werden de resultaten in boekvorm gepubliceerd, met extra aanbevelingen van de onderzoekster. ‘De kracht van het onderzoek is dat het niet focust op de problemen van de Marokkaanse jeugd. Ik heb de doorsnee Marokkaanse jongere bevraagd, uit middelgrote steden, met wie het gewoon goed gaat.’ Het is volgens Ketner goed om te realiseren dat 50 procent van deze jeugd niet in de Randstad woont.

Tradities
De Marokkaanse jongeren die Ketner heeft ondervraagd, groeien in ons land in twee culturen op: die van de (groot)ouders en de Nederlandse. De onderzoekster wilde weten welk effect dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling. Hoe is de relatie met hun ouders? Wat is het belang van vriendschap? Hoe kunnen zij tradities combineren met de eisen van de Nederlandse samenleving?

Afkomst
‘Voor veel van de ondervraagde jongeren gaat het combineren van twee werelden vanzelf. Zij zien het zelfs niet als twee verschillende werelden, onbewust gaan zij er op hun eigen manier mee om.’ Volgens Ketner hebben zij bepaalde strategieën om loyaal te blijven aan hun afkomst en tegelijkertijd ook mee te gaan in de Nederlandse samenleving. Hun moslimidentiteit blijkt een grote rol te spelen. De islam is voor de meeste jongeren uit het onderzoek een way of life. Marokkaanse jongeren kunnen zich zowel moslim als Nederlander voelen. Reden om niet te krampachtig te doen over moslimschap, stelt Ketner.

Gel
Jongeren die een goed moslim willen zijn in Nederland lopen vooral tegen praktische zaken aan. Mag ik in een restaurant werken waar alcohol wordt geschonken? Mag ik op school in een projectgroepje met een jongen werken? Mag ik mee op schoolkamp? Mag ik gel in mijn haar tijdens Ramadan? ‘De antwoorden op deze vragen, zijn niet rechtstreeks in de Koran te vinden’, stelt Ketner. ‘Je ziet dat jongeren veel bij elkaar te rade gaan, het aan de ouders vragen of het op internet proberen te vinden’.

Emancipatie
De moslim-identiteit blijkt heel belangrijk voor jongeren. Ondanks de soms negatieve beeldvorming. Ketner: ‘Ze horen ergens bij en het geeft ook houvast. Door het moslim-zijn te benadrukken onstaat er ook onderhandelingsruimte ten opzichte van hun ouders. Een Marokkaans meisje zegt bijvoorbeeld: “Waarom zou ik niet mogen werken? De vrouw van de profeet werkte ook! Ik ben een goede moslim, ook als ik werk.” Zij grijpen terug op een religieuze bron om te emanciperen.’

Opbouwend
De bevindingen, ook op andere leefgebieden als vriendschappen, sekseverschil, omgang met ouders en etniciteit geven volgens Ketner praktische aanknopingspunten voor een meer opbouwende benadering van jonge Marokkaanse Nederlanders. Het opgroeien met twee culturen is niet per definitie problematisch. ‘Door behendig te switchen en te combineren, halen zij vaak het beste uit beide culturen’, stelt Ketner. ‘Ook moeten we de jongeren beslist niet over één kam scheren. Zij zijn niet gebaat met een standaardaanpak.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine. 

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: Foto: ANP/Koen Suyk

9 REACTIES

  1. @ Stefan en Atte: onbekend maakt onbemind. Dat merk je wel weer! Het is nu anno 2010 en er wordt nog steeds over ‘wij’ en ‘zij’ gesproken. Noem je dit vooruitgang? Neen!
    Reageer op het artikel en niet zozeer op elkaar. Waarom wordt de islaam er opeens weer bijgehaald en neven/nichten etc.
    Ik belijd de islaam en voel mij moslima in hart en nieren, soms voel ik mij een Marokkaanse, soms een Nederlandse maar voornamelijk wereldburger. Ik wil niet gebonden zijn en mij gebonden voelen aan ‘grenzen’. Leef en laat leven.
    Wederzijdse respect moet je geven maar ook krijgen. Dat doe je samen en niet alleen.
    Of iemand nu wel of geen homo is, wel of niet gelovig is, laat diegene in zijn/haar waarde. Als je er niet mee ‘lastig’ gevallen wordt, dan is er geen probleem toch? Het gaat erom hoe die persoon zich uitdrukt tegen jou of overkomt, daar kan je enigszins op oordelen maar niet oordelen op zaken waar je niet eens ‘kaas’ van gegeten hebt.
    @Belinda en Jaqueline: Chapeau voor je weergegeven mening.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik wil even aan Faat laten weten dat wij hier in nedelrand trots zijn op onze wetten en gebruiken. En dat we ook trots zijn dat homo’s hier kunnen trouwen en ventueel kinderen opvoeden. Verder is het een wetenschappelijk gegeven dat als bloedverwanten trouwen en kinderen krijgen er meer kans is op genetische problemen. dat is een wetenschappelijk feit. Je ziet jezelf blijkbaar als niet Westers mens, Dat mag van mij maar leg mij dan eens uit waarom christenen in Egypte en Marokko worden vervolgd en vermoord om hun geloof en bijbels daar verboden zijn. En waarom jij hier in ons prachtige Westen wel mag doen en laten wat je wilt. Dat zijn de twee maten waarmee op dit moment wordt gemeten en ik ben dat goed zat. De vrije westerse samenleving stijgt mijlenver uit boven alle totalitaire en op islamitische grondslag gestoelde regimes. Geen enkele originele gedachte en uitvinding komt daar sinds de islam is ontstaan in 600 meer vandaan. Daarvoor wel by the way!

  4. Ik begrijp het wel, alleen denk ik niet meer zo, vroeger was ik ook een multiculti, maar ik ben verandert. Zie de negatieve gevolgen van de massa integratie,en het gevaar van de fundementalistise islam, en nee wij hoeven ons niet aan te passen, zij komen hier naar toe.

  5. Beste Faat, ik vind jouw reactie over homo’s die een kind opvoeden net zo matig als die van Atte over neef-nicht huwelijken.
    Wat Atte niet begrijpt is dat integratie tweerichtingsverkeer is, en dat veel Hollanders nieuwkomelingen niet echt welkom heten. Dat hebben de Surinamers, Antillianen, Turken, enz. allemaal ook mee mogen maken. Nu zijn Marokkanen de lul en straks is het een andere groep… Welkom in de polder 😉
    Maarja anderzijds vraagt dat ook aanpassing van Marokkanen, dat betekend gewoon dat je je niet zo moet afzetten tegen homo’s, want dat accepteren wij wel (de meesten dan)
    En ook dat je in een publieke functie in Nederland iedereen een hand geeft. Dit is een voorbeeld van onze gebruiken.
    Naar elkaar toe komen moet van beiden kanten gebeuren en zowel Atte’s als Faat’s reactie bevorderen dit niet echt.
    P.s. Goed artikel!

  6. Ik wil Susan Ketner complimenteren met haar onderzoek en de vragen die zij zich stelde. Hierdoor is een reeel beeld ontstaan over de ontwikkeling van Marokkaanse jongeren. Zelf woon ik in Rotterdam. Ik merk dat als ik op straat gewoon vriendelijk blijf dat alle jongeren vriendelijk reageren en zelfs ook attent zijn. Dus het kan wel. Als je stelselmatig te horen krijgt dat je een (potentieel) crimineel bent, ga je je er vanzelf naar gedragen. Als je dat omdraait, doorbreek je het vicieuze cirkel.
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

  7. Ik vraag me af of er gereageerd wordt op het artikel of op elkaar als respondenten. In het artikel wordt een nuancering gemaakt van de Marokkaanse jeugd, hun capaciteiten en vragen en dilemma’s.
    Ik vind het goed en het zou wat mij betreft nog veel meer aandacht mogen krijgen dat veel mensen het goed doen en dat het allemaal niet zo “problematisch en crimineel” is.
    Ik geloof in de voorspellende blik van wat je wil zien, je ook ziet. Dat gaat twee kanten op: positief en negatief. De politiek, het maatschappelijk veld en elke burger bepaalt welke bril ze opzetten naar elk probleem, aandachtsveld of groep in de samenleving. Neem je verantwoordelijkheid! Besef je wijze van kijken, reflecteer daarop (waarom kijk ik zo) en trek je eigen conclusies.
    Super is het als je concludeert dat het anders kan en je de wil hebt anders te handelen!

  8. In Nederland vonden in elk geval altijd al neef-nicht huwelijken plaats. En misschien is het Christendom met zijn superioriteitsgevoel wel een rem op de integratie van anders-gelovigen.
    Het artikel komt overeen met mijn eigen ervaringen met immigrantenjongeren. Ik denk dat het helemaal klopt., overigens ook voor jongeren uit een Hindoegemeenschap.

  9. Wat een matige reactie. Inteelt, is het, maar goed. Als je niet eens weet hoe je het woord moet schrijven…
    Moet altijd lachen hoe Westerse mensen schrikken van een neef-nicht huwelijk (alsof de meerderheid van gesloten huwelijken, binnen een moslimgemeenschap, tussen neef en nicht zijn!), maar twee homo’s met een kind de normaalste zaak van de wereld vinden. Dat is in mijn ogen pas bizar en onsmakelijk. Denk maar eens na over de ontwikkeling van zo’n kind.
    Goed, gelukkig mag iedereen doen wat hij of zij wil en ga ik snel baby’s maken met mijn lieve neef en Marokkaantjes kweken waar jij uitslag van krijgt.
    Groet.

  10. Dit is het weer het gebruikelijke bagataliseren van de problemen als gevolg van de massa emogratie, de criminaliteit van de marokaanse jongeren is 6 maal zo hoog als bij de Nederlanders. En waarom heb je veel minder problemen met de Vietnamese en Chinese jeugd? Er is wel degelijk een probleem met het marokaanse volksdeel, inteeld door neef en nicht huwelijken, waardoor grotere kans op handicap, de islam zoals Donkers terecht stelt is een rem op de ontwikkeling tot integratie.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.