Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Mengen van buurten verhoogt schoolprestaties niet’

De etnische en sociale samenstelling op school en in de buurt heeft invloed op de prestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Maar menging is niet het antwoord op ongelijke onderwijskansen. Dat blijkt uit het proefschrift van Brooke Sykes.
'Mengen van buurten verhoogt schoolprestaties niet'

Het soort buurt waarin iemand opgroeit, heeft een bescheiden effect op de schoolprestaties. Jongeren die in meer welgestelde gebieden wonen, bereiken een hoger onderwijsniveau dan jongeren in buurten met lagere inkomens. Maar die relatie blijkt niet voor alle groepen hetzelfde. De schoolprestaties van leerlingen uit de hogere sociaaleconomische klasse hebben een zwakkere relatie met het soort buurt waar ze wonen, dan die van jongeren uit lagere klasse. Sykes waarschuwt voor het idee dat gemengde scholen en buurten het verschil in onderwijskansen zal oplossen.

Geen verklaring
‘Verschillende minderheidsgroepen presteren slechter in vergelijking met autochtone Nederlanders. En groepen met een lagere sociaaleconomische status presteren slechter dan leerlingen uit een hogere klasse’, aldus Syke. ‘Maar de sociale en etnische samenstelling van scholen vormt daar geen verklaring voor.’

Waarschuwing
De promovenda wijst erop dat de overheid zich richt op het bevorderen van sociaal gemengde buurten om armoede en sociale ongelijkheid aan te pakken. ‘Een waarschuwing tegen het kritiekloos accepteren van zulk beleid is volgens mij op zijn plaats’, aldus Sykes. Zij promoveert donderdag 10 februari aan de Universiteit van Amsterdam.

Sykes, B. Spatial Order and Social Position: Neighbourhoods, Schools and Educational Inequality. Amsterdam, 2011.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: ANP/Koen Suyk

1 REACTIE

  1. Autochtone leerlingen in de gemengde wijken zijn vaaak kinderen van lager opgeleide ouders. Omdat deze ouders minder geld te besteden om te wonen gaan zij in de goedkopere gemengde wijken wonen. Let wel dat vermogen om te leren toch wel in de genen moet zitten en kinderen ook vaker worden aangemoedigd om goed te presteren op school als de ouders zelf ook hoog zijn opgeleid. Bij het mengen van wijken om zodoende de schoolprestaties te verbeteren moet dus niet alleen worden gelet op de verhouding autochtoon / allochtoon maar vooral ook op opleidingsniveau van de ouders. Je ziet ook vaak dat hoger opgeleide allochtonen in ‘witte’ buurten gaan wonen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.