Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Medewerker Sociale Dienst is agressie beu

Medewerkers van Sociale Diensten zijn agressief en ongewenst gedrag van hun klanten meer dan zat. De verenigde diensten (Divosa) vrezen echter dat de incidenten de komende tijd alleen maar zullen toenemen. Divosa reageert daarmee op een rapport dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Medewerker Sociale Dienst is agressie beu

Uit het onderzoek bleek dat geweld tegen medewerkers van Sociale Diensten vergeleken met vier jaar geleden is toegenomen met 8 procent. Divosa is blij dat het probleem op de kaart is gezet, maar voorziet nog veel meer incidenten in de komende tijd. ‘Aanscherpingen van wetten die nu in de Tweede Kamer worden besproken, gaan leiden tot veel meer slechtnieuwsgesprekken met klanten’, aldus een woordvoerder.

Snel
De aanscherpingen moeten bovendien snel worden ingevoerd en dat vergroot de kans op fouten. ‘Daardoor zullen we ongetwijfeld klanten moeten vertellen dat we geld van ze terugkrijgen.’ De zegsman benadrukt dat agressie niet alleen voorkomt bij fouten, maar ook bij zaken die goed en volgens de regels zijn gegaan.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Twitter   Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: ANP / foto: Stock.XCHNG

2 REACTIES

  1. @avwt: ongeacht de competenties van de medewerker is agressief gedrag natuurlijk nooit goed te praten. Als iemand die 11 jaar werkt met de doelgroep van Sociale Zaken sluit ik mijn ogen echter niet voor de grote groep medewerkers die niet in staat zijn om een vervelend gesprek op een goede manier te voeren.
    Een groot deel van de ‘bijstandsconsulenten’ begrijpt simpelweg niet wat ze uitvoeren. En als je het zelf niet begrijpt, kun je het ook niet uitleggen. Dat levert onbegrip op en bij sommige klanten vertaald onbegrip zich al snel naar agressie.
    Complicerende factor (en dat signaleert Divosa goed) is dat de nieuwe wetgeving, zelfs als je hem begrijpt, eigenlijk nauwelijks uit te leggen is. Dat levert onherroepelijk een toename aan geweldsincidenten op. Het verreist nog verdergaande deëscalerende capaciteiten bij klantmanagers. Iets wat je met een cursus maar zeer beperkt kunt leren, dat zit in je of niet.

  2. Lees alle reacties
  3. Agressie niet allen bij fouten.
    Dat geeft te denken.
    Welke redenen zijn het dan?
    Soms licht het mogelijk aan de medewerker, ik denk vaker dan boven wereld denkt.
    Competenties van deze zijn vaak beneden het normale wat gangbaar is in de gewone maatschappij.
    Ingehuurde, slecht nederlands sprekend, wel goedkoop maar slecht voor het het peil wat we wensen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.